|
|
|
|---|---|
|
Hej, fick min 320xD för 14dgr sen, ett av de tillval som fanns med i min spec var servotronic vilket jag är helt säker på att jag även fått med i min beställning. Men det kan omöjligt vara monterat på bilen. Har idag jämfört med kompisen som fick sin 320D med just servotronic förra veckan och det är en enorm skillnad på lättheten i själva rattutslagen. Har ngn annan råkat ut för samma problem? Frågan är väl om det ens går att eftermontera, ska iaf till BMW Solna imorgon, hoppas de kan lösa det. | |
Roffa1 |
Vet ej om det är så enormt stor skillnad i servoverkan mellan vanlig traditionell hydralservo samt el-driven servotronic? Skillnaden mellan din o kompisens bil kanske beror på att du har bredare däck. Att eftermontera servotronic lär nog kosta mer än det smakar. |
|
Skillnaden är STOR med och utan servotronic. Bilarna har samma dimension på däcken. Vad det kostar att lösa tycker jag inte spelar ngn som helst roll, jag har köpt en ny bil från BMW som listar ca 450.000:- SEK så den saken får dom lösa, går det inte att lösa får dom ta tillbaka bilen och ge mig en med den utrustning jag ska ha. :-) ska bli kul att se vad dom säger imorgon. // |
|
Roffa1 |
Du får nog ett tillgodokvitto eller en dålig bortförklaring;-) |
| Håller helt med dig Athletic. Har du köpt en fabriks ny bil med den utrustningen så självklart ska bilen ha det då. | |
|
Tja, Bara en tanke, kan det inte vara 4hjulsdriften som gör skillnaden mellan dessa bilar? men självklart tycker jag att bmw ska få verifiera att de sitter rätt grejjer på bilen... o lösa detta om det saknas... /Magnus |
|
|
Hej. Jag undrar faktisk på samma sak med min? Kan man på nåt sätt se om man har Servotronic? På lådan till servo eller nåt ställe? |
|
|
Hallå, Har varit på BMW idag och fått lära mig en himla massa, haha... för att göra en lång historia kort så... BMW har kollat bilen och en sk. sensor för servotronic finns, och den är synlig från motorrummet tydligen. Dock är det skillnad i servotronic mellan bilar med och utan X-drive. Bilar med X-drive blir till att börja med ca 50kg tyngre i framvagnen vilket gör sitt, sen har en bil med Xdrive en hydrallisk servotronic, medans en bil UTAN X-drive ska ha en sk. elektronisk lösning. ?! sen fanns det en himla massa mera ingående tekniska beskrivningar, men minns knappt hälften :-) jag provkörde en annan 320xD med servotronic och den var exakt likadan. så- PEMA - du hade helt rätt! såå.... det är bara att erkänna, jag hade väldans fel, men allt beröm till BMW som faktiskt tog sig tid att förklara det på ett väldigt bra sätt. Haha... jag ska nog fokusera på själva körandet i fortsättningen. // ha det gott! |
|
| Tack för upplysningarna! Då vet jag med. Njut av din fantastiska bil framöver, så skall jag göra det samma. | |
Roffa1 |
Vill minnas att det även finns servotronic på min 2009 (finns ingen servo-drivrem) ej heller någon rem till vattenpumpen (el-pump). Upplever styrningen som mkt lätt hanterlig, går t.o.m att vrida ratten runt (stillastående)med bara fingret. (trots x-Drive & breda 18" hjul) Men jag hittar ej någon indikering för servotronic:s sportläge där styrningen blir mer distinkt i högre hastigheter. Hur och var aktiverar man detta? Någon som vet.. |
| Roffa1: Du aktiverar sportläget när du lägger i sportläget på automaten. Jag får hårdare styrning när jag lägger i sportläget på automatlådan på min E60 med Aktiv styrning. | |
Roffa1 |
Sim: Har tyvärr ej aktiv styrning, men läste någonstans att även Servotronic ska ha ett s.k sportläge för högre hastigheter, jag kan dock ha fel. |
|
Alla E90/91 LCI har elektrohydraulisk styrning. Som jag förstått det innebär servotronic att bilen har mindre servoverkan i högre farter vilket gör att styrningen blir mer precis och direkt. I lägre farter vid parkering, trånga passager eller tvära kurvor blir styrningen lättare och mer smidig. |
|
Roffa1 |
Chris: Det stämmer nog upp till årsmodell 2009. Sedan kostar det extra med +2,600:- |
|
Roffa1: Alla bilar fr o m modellår 2009 har elektrohydraulisk styrning oavsett Servotronic eller ej. Jag har kört flertalet 2009 och 2010:or både med och utan Servotronic och alla hade/har elektrohydraulisk styrning (vilket enkelt syns när man öppnar huven speciellt på 320i/d). Servotronic är enbart ett tillägg som ger den elektrohydrauliska styrningen lite fler egenskaper enligt det jag skrev tidigare. |
|
|
Alla S-drive bilar från 2009 har EPAS (elektronisk servostyrning) och inte EHPAS (elektrohydralisk servostyrning). Innan 2009 användes HPAS (hydralisk servostyrning) som med en option, servotronic öppnar en ventil i låga hastiheter för att göra oljeflödet "lättare" och bilen blev mer lättstyrd. Servotronic blev sedan standard på 2009 i och med övergången från HPAS till EPAS. 2010 blev servotronic en option igen och är nu bara en "mappning" (programvara) som styr den elektroniska servostyrningen och inte en ventil som på de gamla HPAS systemen. Har själv en 320dxa -11 som har HPAS och detta precis som Athletic_F beskriver bara för att vikten är högre och platsbrist i motorutrymmet med X-drive. Tycker också bilen är jävligt tungstyrd! Någon som vet om man kan "mappa" om bilens servo eller ladda in en "personalization"?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.