AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.351

Tips och råd angående Alpina B3 3,3 Coupé (E46)

Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Hej!

Nu behöver jag alla tips jag kan få, har nämligen en drömbil på gång (läs rubriken).

Vad är dom svaga punkterna?

Hur fungerar det med försäkring genom alpinaklubben, lär kosta skjortan annars? Fast man vill ju gärna använda bilen oxå....

Tack på förhand

//Markku
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej ja det är en trevlig bil, Alpinaklubbens försäkring har en del dryga krav, tex eget garage, max 500 mil/år, ej användas till dagliga turer...mm o sen ska den besiktas utav en bes.man dem har...

Läs på alpinaklubbens hemsida, där står allt.

Positivt är att när jag var nära ett Alpina B3 köp härom-månaden så kostade den bara ca 5000/helår hos AKTSAM! Så entusiastkrångelförsäkringen kändes onödig:-)

Ang bilen i sig tror jag inte den har några större kända brister utan det är det gamla vanliga man ska kolla...

Historiken
Historiken igen
Rost
Krocklagningar
Ring gärna nån tidigare ägare.

Mvh Peter
PR
28
PRYL
Tesla Model S P85D -15
Tesla Model 3 LR+ -21
Nissan Skyline R33 GTR -95
Fråga om oljeförbrukningen. De här är rätt så törstiga varelser när det gäller olja.
Försäkringen på min ligger på 9500:-/år helförs <2500mil.
Och som tidigare inlägg, kolla upp historiken nog.
Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Tack för era svar.

Men efter å ha ringt runt till diverse försäkringsbolag förblir nog drömbilen just en dröm....

Billigaste jag hittar är Aktsam på strax över 10000:-/år..... Å det är bara för mycket, att skriva bilen på föräldrarna är inget alternativ i detta fall.

Så nu får man se hur det slutar....

//Markku
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Som pryl säger, kolla oljeförbrukningen. Min drog 1L/200mil vilket blev dyrt. Alpina var dock sjyssta och erbjöd sig att gå igenom motorn på goodwill garanti. Dock såldes bilen och om nästa ägare brydde sig om att åtgärda det vet jag ej. Detta var dock 2003 så jag vet inte om de är lika snälla idag, bilarna har ju några år på nacken nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.