|
|
|
|---|---|
|
Får nytt jobb i höst och kommer att pendla ca 7 mil om dagen + lite i tjänsten. Sitter med en 328 iAT som är rätt påkostad och bra utrustad. Den drar ca 0.9l/m på motorväg. Jag velar lite om det går att hitta något mer ekonomiskt alternativ. Har varit inne på diesel bl.a. Är inte så bevandrad i BNW:s modellprogram heller... Vad skulle ni rekommendera som alternativ om man nu vill hålla sig kvar inom märket? Kan lägga ca 40-50", behöver vara en touring, gärna dcs | |
|
(min iphone är..speciell..) ...vilket betyder en bil från 1996 eller senare antar jag? Vill gärna höra lite input från er som sitter och pendlar med BMW, kostnader mm... Modeller att undvika? Annat att tänka på? MVH |
|
|
Kan du lägga till 40-50 eller är det totalbudget? Ur rent ekonomiskt perspektiv så är nog det kloka att behålla den du har, 0,9 är ju ingen jätteslukare och krävs en hel del mil och "tur" med underhåll och värdeminskning för att du ska räkna hem övriga kostnader på en snålare BMW. Men byta är kul. E46 och E39 känns som de givna BMW-kandidaterna. |
|
|
Tack för svar! Det skiljer inte så mycket i pengar, men jag skulle behöva antisladd tror jag, tyckte bilen gick rätt så brett i vintras, speciellt i kombination med automat... Hade det bara varit E4:a på vintern så hade det nog också gått, men jobbet kommer att ta mig runt hela Uppland på småvägar... :) kanske satsa på ett byte istället, fanns exv 318 som touring i E36? |
|
| e36 touring finns ja. hett tips är att kika igenom modellguiden. antispinn blev standard men jag vet inte vilket år det var. | |
| som 318 alltså. kan lätt bli lite fel när man är trött efter nattjobb. | |
| en 318 eller 320touring e36 hade jag satsat på.. tror att acs kom i samband med faceliften 97... | |
| Tack för inputen! Får provköra en 318 och kolla om det är stor skillnad mot min nuvarande bil då. Om man räknar på en snittförbrukning på 0,7 för 318 och 1,0 för 328 så blir det väl (3000 mil/år *0,3 l/mil) 11700/ år i merkostnad enbart i bränsle för 328:an. Sedan borde väl försäkring och skatt vara lägre också? Idealet vore ju att komma ner så att man faktiskt "tjänar" igen bränslepengarna på milersättningen (15/mil?). Värdeminskningen bjuder jag på i kalkylen s.a.s :-). Vad är brytpunkten i mil/ år för att ta en diesel? 3000? 4000? | |
| tror inte det finns så många dieslar av e36:an i sverige och de e46 diesel som finns har gott väldigt långt.. idealet vore väl att köpa en 118d men den kostar ju bra mycket mer men du skulle ha en snittförbrukning på ca 0.45liter/mil om inte lägre och diesel är väl billigare än bensin nu men om vi för enkelhetens skull räknar båda på 13kr/litern så tjänar du 3000*(1-0,45)*13=21450kr/år och lägg där till billigare skatt och försäkring och troligtvis färre verkstadsbesök.. har du bilen i några år så märker du snabbt att man tjänar in priskillnaden ganska så fort | |
| Har provat 118d och tyckte det var en jäkla fin bil faktiskt, hade man fått in barnvagnen så hade jag nog slagit till på en 08 eller 09 direkt och lånefinansierat en del... Tyvärr tror jag att familjen kräver en Touring, nog för att man kan hyra större bil under semestern, men vardagen kräver ju sitt också tyvärr... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.