|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt skaffat mig en reservdelsbil. Det är en 750 91:a med bl.a elrollo, elektriskt justerbart baksäte med mera. Bilen hade redan börjat slaktas av föregående ägare. Alla dörrarna, motor huv, baklucka, framskärmar med mera var redan bortplockade när jag fick tag på den, men de följde med i köpet. Han har också börjat riva inredningen och instrumenteringen. Bl.a är alla knapparna bortplockade på instrumentbrädan. Så var brukar knappen till elrollon sitta, vill testa och se om den fungerar. Vore ju kul om man kunde flytta över den till den andra bilen. Saknar också kodpluggen till kombi instrumentet. Det är alltså instrumentet med ljusblå baksida. Kan man stoppa i en kodplugg från en liknande bil och testa. Vågar man ta kodpluggen från den andra bilen och testa utan att den går sönder? Bilen skall enl. uppgift ha något elproblem som gör att motorn inte går ordentligt. Skall vara något knas med styrboxar eller EML boxen eller signaler till dessa boxar. Det har skiftats boxar hit och dit. Fick med två extra Motronics boxar och en ABS box, dock ingen extra EML box. Vågar man testa dessa boxar i min fungerande bil eller sätta mina boxar i "liket" och testa eller leker man med döden då? Motorutrummet ser annars ut som helt nytt. Han har bytt all "motorplast" till nytt, nya grenrör, nya vevaxelgivare, nya luftmassemätare, nya tändkablar, målade insugningsrör osv. Det har också bytts kamkedja, kedja till oljepumpen, själva oljepumpen är också bytt. Spridarna och spridarbryggorna är också bytta. Vidare så har den nya bromskivor i bak, tom. klisterlapparna sitter kvar. Vill försöka få igång motorn innan jag bölrjar riva den ordentligt men har inte hunnit testa än. Den är annars väldigt fräsch i karossen förutom fram skärmarna och dörrana, tom bättre än den andra som jag har. Så jag är lite i valet kvalet vad jag skall göra med den. Den är nästan lite för fin för att slaktas eller säljas i delar. Så hur skulle ni göra? //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Elrolloknappen itter i bakänden av mittkonsolen mellan framsätena ungefär. Jag hade gjort så att jag testade av alla boxar och instrumenthus i den fungerande bilen så man kan utesluta boxfel i den krånglande bilen. Kodpluggen kan du flytta runt mellan olika bilar/instrument. Är bilen så fräch som du säger så är det ju värt att spara den, om int som reservbil om du krockar, så kan du fortsätta med nästa... Jag tycker absolut du skall spara den om du har möjlighet. /Mats J |
|
|
Tack Mats, då vet jag var den skall anslutas. Undrar om det fördraget kablage till elrollo i min andra bil. Det brukar ju vara rätt mycket som är fördraget i desa bilar. Kollade lite snabbt på reservdelsliket idag. Så fort man ansluter batteriet så börjar bägge spjällmotorena att "surra" lite grann. Håller på tills man tar av batteri kabel igen. Ingen tändning på. Lite knas är det allt nog. Spjällmotorena skall enl. uppgigt vara renoverade. Kan det vara EML motorstyrningsboxen som knasar? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
EML boxen eller kablaget är ju starkt misstänkt. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.