|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag är ny användare och har kommit över en bmw 318is som en bekant sålde till mig för en billig peng. Jag har hittat bra info på autopower.se och jag kommer förmodligen att lära mig en hel del från mekartips och alla kunniga på forumet. Jag har inte tummen mitt i handen, och har mekat lite tidigare..däremot har jag ingen erfarenhet av BMW, och i synnerhet inte bilar som stått en längre tid. Jag har några frågor som jag inte direkt funnit svar på efter att ha sökt och läst igenom de flesta trådar åtminstone. Kort bakgrund om bilen. Den har stått på en parkering i c:a 1.5 år , har full servicebok och protokoll från besiktningar och är i förhållandevis bra skick. Efter att ha fyllt på med vätskor puttrade bilen igång på 2;a försöket, vilket torde ses som rätt fantastiskt. Vi lät den stå på tomgång i c;a 15 minuter, varvid vi vågade gasa lite och tog itu med bromsarna som självklart satt fast rätt gôtt. Den tidigare ägaren hade lagt i handbromsen när han använde den senast ( för c:a 1.5 år sen dvs ), men vi lyckades få det att släppa med lite 5-56, en klubba och lite slit i handbromsen. Det rasslade gött de första metrarna, men skiten rensades rätt fort från skivorna ( inte allt, men det grövsta ). Dock körde vi knappt 1km med lite bromsande etc, dels pga att det knappt fanns soppa i kärran, dels pga att vi båda inte är helt vana att skaka igång en bil som stått så länge. De funderingar jag har är : 1. Kylarvattnet såg inte helt kristallklart ut, och jag minns när topplocket sket ner sig på en gammal Volvo jag hade så var det mer eller mindre o'boy i expansionskärlet och "grädde" i oljan, dessutom så kokade bilen på några minuter då. På BMW låg tempen stadigt på 50/50, oljan såg ok ut ( absolut inte vatten i oljan ), däremot var vattnet lite halvschletet. Är det något som är vanligt för en bil som stått? Är det bara att byta vatten och va safe? 2. Ett lätt knackande med 1 sekunds intervall ( i 40km/h ) ifrån bakvagnen . Är det problem, eller helt enkelt så att den skit som är kvar på bromsskivorna kan orsaka det? Inget som förstärktes eller försvann i gupp, vid imbromsning, vid sväng eller liknade utan det var ett konstant intervall med ett lätt litet knack. Kan tillägga att båda bromskivorna+bromselägg bak & alla handbrombackar var byta vid 17900 mil ( nuvarande mätarställning är 19500 mil ) på verkstad och även höger hjullager bak var bytt 3 månader efter det ( även det på verkstad ). Om tex vänster hjullager kärvar har jag förstått att det är ett konstant skramlande/gnissel? 3. Abs lampan lyser, och jag kommer följa mekartipsen som finns om sensorerna och kolla ohm värdena, men kan det helt enkelt vara så att när jag fått bort skiten från bromsskivorna så slocknar även abs lampan? Självklart kommer jag göra som sig bör och byta alla vätskor, slipa bromskivorna ( snarare än att bromsa/köra bort skiten ) o dyl, men om någon har ytterligare tips och råd för en bil som stått så länge så är jag mycket tacksam! Hejsan Svejsan | |
|
tjenna är oxå ganska ny här på forumet lagt in ett par trådar men tyvärr inte lyckats på svar ännu :( men en sak jag alltid brukar göra när bromsar ändå satt sig är att plocka bort ok och leda upp dem en aning för säkerhetsskull kolla över bromsrör och byta de som eventuellt ser kassa ut. när man ädå har kommit så långt så byt även bromsvätska så har du fina säkra bromsar. angående handbromsen slipa ganska noga på slip ytor o rugga upp backarna smörja upp o leda upp hela länkarset om den nu tar dåligt. inte så mkt till tips men alltid något lycka till med bilen |
|
| Grattis till ett bra bilval! M42 motorn som sitter i 318is är känsliga för kamkedje ras, har köpt 2st med ras som orsakats av en skruv som håller glid skenan som kedjan löper i, skruven vibrerar ut,annars mkt bra bil :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.