|
|
|
|---|---|
|
Ska byta till en beggd Frågan är om den ska programeras för att den ska fungera? | |
| Den måste programmeras in och ska dessutom passa bilens utrustning, xenon. etc | |
|
Du kan löda om ljusmodulen.Inte alls så svårt. Svårast var att få tag i en ny effect transistor. Jag hämtade en hel ljusmodul på skroten. De kan ändå inte använda/sälja den som hel del. BMW lagar inte gamla,bara byter hela modulen.dvs den på skroten fick jag från en tom kaross. Löd loss några st (Bra att ha) då det är svårt att hitta lösa i sverige. Du har ett jättebra mektips på "gör det själv" och ljusmodul E39. Kan jag så kan du...... Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Om problemet gäller ständigt lysande lampa i någon av strålkastarna så är det byte av felande (kortsluten) effektkrets som gäller. Jag har kretsar på lager för den som vill reparera själv, enligt det nämnda mektipset. FP |
|
|
Folke du kan maila mej på torbjoern99@hotmail.com ang det du skriver:) är intresserad av att köpa |
|
| Jag utförde reperation på min ljusmodul på min gamla 523:a då jag hade konstans lysande helljus på höger. Köpte min transistor på www.farnell.se. Dock osäker om dom har dom längre. Men värt att kolla upp kanske? | |
|
Tack alla ni som svarat:) särskilt folke som hade grejer, Jag förstod inte bilden i tråden om reparationen förrän jag plockat isär min ljusbox, Vilka transistorer ska bytas? Granskar man bilden så syns det att 2 st är bortlödda vips bara att byta dessa. Eller så låter man någon göra det åt sej, mvh Tobbe |
|
|
En lampa innebär en effektkrets (en BTS med 5 ben). Sen finns det några dubbelkretsar också med 7 ben för mindre lampor, bakljus, skyltbelysning osv, dessa har jag aldrig hört skall ha gått sönder. Om man visar 2 st 5-pinnars kretsar i mektipset så har man haft två ständigt lysande lampor, eller så har man provbytt nån krets innan man hittade den rätta kanske. Man kan inte se utanpå vilken krets som är sönder, man måste mäta vilken som är kortsluten. En elektronikreparatör klarar detta galant, han vet även hur man löder loss och löder in ny krets. Är du osäker eller inte har rätt verktyg och lödutrustning så rekommenderas starkt att kontakta någon som jobbar med elektronik eller radio/TV reparationer. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.