AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.285

Jag skulle behöva köpråd för en E36-E46 Cabriolet

Ny på forumet...
Jo jag har i över ett år funderat på att köpa en cabriolet nu när jag är över 40 och allt.. (Håller liv i 40-års krisande grånande män... ;) )
Förra året tog min praktiska sida över och det blev en helt vanlig saab 9-3, men nu i solen känner jag att jag borde ha följt min första tanke och skaffat en cab istället.
Nu ligger bilen på blocket, och för pengarna jag får tänkte jag köpa mig en cab.

Med min begränsade kunskap om dessa bilar och en ganska liten kassa är det en äldre bil som lär komma på tal. Har sonderat blocket på cabbar och de jag tycker är snyggast är förstås BMW's modeller, både E36 och E46 (vilken jag helst skulle vilja ha men antagligen inte har håd med).

Efter att ha läst lite på forumet här är jag nästan orolig att jag kommer köpa mig en hel massa problem, framför allt eftersom bilen i fråga lär vara betydligt äldre än tio år. När man tittar på blocket är ju också en hel del av dessa bilar fixade och trixade med så de ibland ser helgalna ut. Jag vill nog helst ha en orginalbil utan 747-vingar och kvadrupla 5-tumsrör i bakänden.

Hur står sig dessa bilar egentligen? Vad borde jag särskilt titta efter, eller lyssna på när jag tittar på en sån här bil. Jag är nog mest sugen på en 325 eller en 328 tror jag. 323 verkar inte vara så vanligt och jag är orolig för att jag ska uppleva en 318-320 som seg och slö. M3 är dyra som f-n och där är man ju orolig att den har ägts av 127 fartgalna artonåringar som bara har fullgas i sinnet.
Eftersom jag har gasat klart sedan många år vill jag ha en bil att glida runt i lite, men också kunna ta mig till och från jobbet i...

Kanske lite kryptiskt men jag hoppas åtminstone på att få lite tips och råd inför mitt köp.
Eftersom du inte är riktigt gas glad och mer eller mindre vill njuta och glida runt räcker 320 mer än väl anser jag.
Finns många fina välskötta e36 och e46:or, men personligen anser jag E46 är snyggare (tycke och smak).
Vad du bör kika efter är rost framför allt i skärmkanter.
Sedan är det kedja i motorerna, så det är bara att kolla så service är gjorda.

För övrigt är det ju kanske en bil som är 10 år gammal eller mer, så något fel kommer antagligen dyka upp.

Men jag tror nog de flesta idag är hyfsat fina. De brukar stå inne och de som har dem vårdar dem förhoppningsvis.

Lycka till med letandet

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tycke o smak, precis!
Själv föredrar jag E36 i så nära originalskick som möjligt. Det är ofta mycket för pengarna, bara du hittar en väl underhållen vagn med någorlunda känd historik.
Alla BMW rostar - tror t.om. att E46 är lite värre på den punkten, det ska dock inte behöva vara någon rost nånstans på en cabriolet om den är skött på rätt sätt, dvs inte körd i svenskt salt-vinterväglag.
Tycker du ska leta efter en 325-328 E36, då du nog tröttnar rätt fort på den något sega responsen i en 320.
Se till att bilen har en fräsch sufflett med en lika fin bakruta, sånt är DYRT att byta, vad än säljaren påstår. Jag hade letat efter en manuellt växlad originalbil med sportskinn-inredning. Importbilarna har, enligt min erfarenhet, oftast klarat sig bättre från rostangrepp än de svensksålda.
Gå på magkänsla och kolla på / provkör många innan du slår till!
Lycka till!

/Magnus, BMW CS # 07317

Bostongurkan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.