|
|
|
|---|---|
|
Funderar över hur oljefilterhuset, som oljefiltret sitter i, egentligen "fungerar". Oljefilterhuset på min m52 motor från -95 är av den gamla modellen, ett lock i stål med en lång bult som har 1st o-ring längst ner på bulten. (samma som på m50 motorn) Senare versioner av m52 o m54 motorer hade endast ett svart lock i plast, utan någon lång bult, utan har 2st gröna o-ringar sitta på axeln som sitter ihop med själva locket. Min fråga är: Sitter det någon slags backventil i mitt oljefilterhus, som ska förhindra oljan att rinna tillbaka till oljetråget när motorn stängs av? Vid förra oljebytet testade jag att hälla i olja direkt i själva filterhuset (inte i mitten röret där bulten skruvas ner i). Längst ner i filterhuset stannade lite olja kvar, men när oljenivån steg högre upp i filterhuset ju mer jag hällde i så började den rinna tillbaka ner till tråget genom ett hål. Är det ok?? Har sökt runt på forumet och hittils konstaterat att det finns en backventil i oljefilterhuset på V8 motorerna. Kan nån vänlig själ förklara hur oljefilterhuset ska fungera? Vilken väg oljan kommer in och vilken väg den tar ut osv. Har inte fått grepp om det själv om man säger så... Blev ett långt inlägg, men jag hoppas som sagt att nån orkar svara, då jag inte riktigt fattar hur det funkar! | |
| Ingen vänlig själ som har koll på hur oljefilterhuset "fungerar" med backventil osv. ? | |
|
Det finns en backventil i filterhuset. Anledningen till att du inte kan prova backventilen när locket här öppnat är att då har du öppnat en kanal som dränerar filterhuset. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.