|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger; "nyare långmilare eller äldre lågmilare?" Har nu bestämt mig för att börja leta efter en 330i, hellst touring, och efter lite surfande på blocket har jag kommit fram till att för de pengar jag vill lägga ut, ca 100 000, så har jag två alternativ. 1/ Köpa en 2001-2002 med ca 10 000 - 14 000 mil. eller 2/ Köpa en 2004-2005 som gått runt 17 000 eller mer. Jag ska ta god tid på mig och leta efter "det rätta" exemplaret men tänkte kolla vad panelen har för åsikter om detta. Vilket kommer ur ett ekonomiskt perspektiv vara mer gynnsamt? En bil som kanske inte redan slitdelar är bytta på eller en som dom är bytta på men kanske kommer att fallera mer? Svårt att förutspå sånt här men vad säger ni? Bilarna bör vara någorlunda utrustade, desto mer desto bättre förståss, men jag behöver inte nödvändigtvis ha alla tillgängliga paket mm. | |
|
En nyare bil mer mer mil är nästan alltid i bättre skick. 4 år mindre kallstarter och vinterkörning gör stor skillnad. ------- //Lövet |
|
|
12 års rostskyddsgaranti från 2004 hade för min del vägt tungt i detta val. //Stenback |
|
|
Hej Ja varför inte en nyare lågmilare? Frasse |
|
| För att en nyare lågmilare kanske inte passar in i hans budget? Det är därför man väljer mellan äldre och få mil eller ny och fler mil.... | |
| 10000-14000 mil lågmilare jaja allt är ju relativt....... | |
|
Jag hade faktiskt "lågmilare" inom parentes i rubriken ;-) Som sagt, budgeten är just nu begränsad till runt 100 000kr pga andra utgifter, så jag får tänkta utanför boxen och komma på vad som är näst bäst så att säga. Nu gäller det att hitta rätt bil. Självfallet skulle jag vilja ha en Svensksåld 07a 330 med all utrustning och endast 1500 mil (svenska, engelska eller nautiska spelar ingen roll) på mätaren för 100 000:- PMa mig om du har en sån till det priset så släpper jag allt och kommer och hämtar den. Skämt åsido. Jag mailade denna person med en hel del frågor i helgen, tyvärr har han inte svarat. Ska nog ringa och följa upp mailet idag. Känner någon känner igen bilen, tyvärr visar han inte reg numret. Länk Kan tillägga att från början var jag inne på att gå ner till en (E46) 320 istället för 330 då där kan jag få en bil som inte gått så långt och har hyfsad utrustning för bra pengar. Men efter att ha läst trådar här ser det ut som att förbrukningen är nästan samma i 320 som i 330. Försäkringen var bara lite högre på 330. En annan slutsats jag drog från läsningen var att skillnaden mellan 320 och (2002+) 318 motormässigt inte var så stor, men förbrukningen och försäkringen gick ner markant. Då kikade jag på 318 istället, men det började kännas lite "sneaky" med utrustning osv. vilket ledde till att jag gick tillbaka till 330. Har även funderat på att efter 12 år gå över från BMW till SAAB... har inte någon erfarenhet från SAAB men har fått tips om att en 2004+, 9-3, 2.0t, 175hk, vector paket, är en bra rolig bil. Kollade upp lite priser och insåg att jag får bycket bil för 100 000kr, Har någon erfarenhet av 9-3an? Hur är körkänslan och kvalitén i en sån? Ska se om jag hittar en jag kan provköra i dagarna. //S |
|
|
Nej du använde ett dubbelt Citationstecken " " parantes ( ) används oftast till citat därav min reaktion ;-) Och ja, jag har en lågmilare svensksåld 1400 mil tyvärr en cab så den är intressant för dig... DS lite dyrare...... |
|
|
hej En äldre lågmilare har du garanterat framför dig.Länkarmar stag och nya skivor fram+stötdämpare bak. Byte av termostat och genomspolning av systen kommer också som ett brev på posten oavsett miltal. + byte av batteri(1800).Detta är garanterat kostsamt.Tro mig jag vet! Vid köp av en något nyare 330 med 14-17000 tusen mil på mätaren, är troligtvis detta en bättre affär då dessa saker säkerligen är åtgärdade. Om sen 100 papp räcker till detta låter jag vara osagt.En del slumpar ju bort sina fina bilar,vilket jag inte gör.Beroende på att detta är en härlig bil väl värd att kosta på. Jag har ju en 330 Xi touring med 13400 mil på mätaren och den vill ja ha minst 120 för.Den behåller jag gärna trots kostnader.För kostar gör det garanterat,och det är det värt. Hittar du sen en fin Xi är det definitivt värt merkostnaden. Hur som,lycka till med köpet. Mvh /Håkan |
|
|
...fast å andra sidan kan man få en 330 Touring, 01:a med jättemycket utrustning, svensksåld med 15-16000 på mätaren för kring 80-85000....min köpte jag förra året för under 80 och den är i princip fullutrustad, förutom sollucka och backsensor då...helskinn, sportstolar, H/K, xenon, avtagbart drag osv,,,fullservad och i mycket bra skick. Bakdämpare bytta skivor/bromsar fram likaså...innan jag köpte den alltså. Har kört snart ett år och inga extra kostnader överhuvudtaget än så länge....men det kommer kanske :) 330 känns åtminstonde i min värld som betydligt roligare än 318/320...fast det är ju personligt. Lycka till i ditt letande Frasse |
|
|
Tack för visat intresse, har fått lite att tänka på nu. Jag får nog helt enkelt vänta på att en bra bil kommer till salu för rätt pris, eller spara ihop lite mer. Var för övrigt och testade en Saab 9-3 2.0t från 2004 idag, helt ok bil faktiskt. Gemfört med min gamla 328 var den lite slö, men man kan ju alltid trimma. Utrustningsmässigt hade den det mesta utom nav. Får se om det blir en sån kanske. Blev samtidigt lite sugen på en 320 CI dom hade inne. Synd att det finns en viss stämpel på E46/E36 coupéna, i alla fall här i Stockholmstrakten, en av anledningarna jag kör kombi. Det är inte bara en gång man blivit skämtsamt frågad hur många anställda man har i sin pizzeria när folk får veta att man kör BMW... |
|
|
Det här kanske är något... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.