AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.654

Varför är min 740d e65 svårstartad när den är varm

ku
14
kupan
bmw 535d-05
Min härliga 740d e65 har dom senaste dagarna blivit väldigt svårstartad när motorn är varm ibland måste jag vänta 1-2 timmar innan den går igång och när den väl startar så går den precis som den ska.Bilen är sevad som man ska och rullat ca 23000 mil nu.

kupan
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Förmodligen givaren till motortempen/termostaten som är trasig. Givaren gör att den känner av om motor blir överhet och stänger av bilen automatiskt för att inte skada motorn. Om givaren är trasig då känner den inte av och därför så fort bilen blir varm vägrar den att starta.
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Ok det låter ju som en trolig orsak
Bilen har bara blivit värre och värre att trilskas med att starta när den är varm till att nu helt vägra starta på 1-2 timmar.Så det verkar ju ha något att göra med att motorn är varm,Den startar alltid direkt på morgonen.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Motorn är egentligen inte varm mer än normalt, det är givaren som är trasig som "tror" att motorn är varm.
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Okey på det viset har du någon aning om vad det kan kosta att laga på bmw
Is
468
Ismo
735iA -87
Eller standard Volvo problem, värme givaren visar kallt och choken är på... varm motor med choken i går men är svårstartad
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kupan//

Givaren i sig kan inte kosta mycket, kanske ett par hundra lappar. Ring och fråga BMW vad de tar för bytet och montering.
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Jag ska ringa bmw och fråga vad dom tar.Några "experter" jag talat med pratar om att det kan vara vev och kamaxelgivare som krånglar inte vet jag.Hur som helst jag åker in på bmw på måndag och ser vad dom hittar.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det kan det också, men det är "givare" hur som helst. :)
Visa användare
133
Dressa
850i -91
sätter nog en tjuga på kamaxelläges givare jag också,,den brukar det bli avbrott i när den blir varm,,bilen använder den bara vid start för att beräkna insprutningstider/tändläge mellan kamaxel och vevaxel.så när bilen väl har startat så kan du koppla ur den och bilen går ändå,det beskriver ditt problem rätt bra då den inte stannar under körning utan bara kan ge fasen i att starta efter att du stängt av den..lycka till.

DRESSA
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Ok det verkar ju vara någon givare av något slag,Kan man av läsa felkoder på bmw och se vilken givare som är def eller måste man testa var och en av dom.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ja det kan dem.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om backventilen i soppapumpen läcker eller bränsletrycksregulatorn läcker så tappar bilen soppatrycket i fuelrailen och det blir bara ånga där, då blir bilen svårstartad....

/Mats J
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Nu har jag lämnat in bilen hos bmw och dom ska kolla upp den i morgon så då hoppas jag få veta vad som är fel.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Du får gärna berätta sen vad som var felet.
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Har nu fått besked av bmw här i norge att det är fel på(matarpumpen) Vet ej vad det blir på svenska men det skulle kosta 7.000 norska kronor att laga.
Bilen får tydligen inte fram diesel.
Visa användare
133
Dressa
850i -91
ajaj,,inget vidare,,tur att jag bara förlorade tjugan iaf :)..

DRESSA
Visa användare
133
Dressa
850i -91
fråga om dom kollat returmängd från spridarna,läcker dom igenom för mycket eller att returplunchen i spridaren fastnar när bilen är varm kan inte pumpen bygga upp det tryck det som behövs för att öppna spridaren och starta bilen,,hade ett liknande fel på på en commonrail diesel av annat märke,men med bosch insprutning på,,byte där först pumpen då den inte fick upp trycket som behövdes för att starta,men visade sig vara en spridare som gav allt i retur..

DRESSA
ku
14
kupan
bmw 535d-05
Vad jag vet så gav den pumpen fel signal när dom körde den där data kollen på kärran och att det inte var några andra felsignaler,Så jag får vänta och se vad dom kommer fram till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.