AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.142

Motortempen flukturerar på e39:an

Mc
4
McP
520i Sedan -98
Hejsan
Genomförde ett grov, blöt högtrycks-biltvätt i måndags. Har märkt ett oroande beteende efter det.

Motortempen rör sig mot rött och "svajar" mellan rött och normalt under färd.
-efter ett par kms körning rör sig tempmätaren helt plötsligt från normal till gränsen mot rött(ca 6-7sek) ligger kvar ett tag, går sedan ner igen till normalt(på ca 5sek).
-står på tomgång ett tag - går mätaren mot rött, går ner först när bilen rullar ca 50-100m
-på landsväg eller i eller efter ovan ligger mätaren stabilt i mitten.

När det först inträffade stannade jag direkt och fick köra hem etappvis efter avkylningsperioder. Nu när man sett mönstret ovan under 6-7 turer stiger blodtrycket lite men jag panikstannar inte numera.

Gör jag fel? Är det bärgare till närmaste mek som gäller?

Jag har svårt att se att motortempen skulle kunna bli jättevarm på 5sek och sedan kylas av till normaltemp på 5 sek och att det måste ha något med givaren/sensorn att göra? Speciellt eftersom detta dykt upp efter tvätten. Jag upplevde samma sak 2 år sedan med oljelampan som fladdrade vid normal motorgång efter en rejäl tvätt. Men då stabiliserades den efter ett tag.

Mvh
Peter
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Troligast är att H2O pumpens impellor har lossnat från axeln. Köp en ny pump med metallimpellor. Byt även termostat och remmar när du ändå har allt nere. Spola även ren alla slangar och kylare innan du fyller på med ny fräsch vätska.
Passa även på att göra rent runt kondensorn och bättra där det behövs.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.