AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.269

Kuddarna bak i motorhuven tar i chassiet på z3m -98?

re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Hej på er,
Jag har två små problem kring motorhuven/chassit på min bmw z3m från 1998.
Det första är att de två kuddarna som sitter bak till under på motorhuven, de tar i chassiet och liksom gnuggar lacken ngt där. Det andra är att sett framifrån så på höger sida så sitter det en, vad jag tror är, jordkabel intill gångjärnet till motorhuven. Den jordkabeln skaver, vad det verkar, lite lätt mot chassit.
Kan någon snäll entusiast ta ngn bild på hur deras jordkabel sitter upphängd - om ni ens har den kvar? Det förvånar mig att den sitter där.. för vid min snabba anblick idag såg det ju ärligt ut som en jordkabel.. ? Finns det inte bättre ställen att jorda på?

Är detta ngt som ni andra märkt av?
Det hade skavt så pass i lacken att jag lämnade in bilen för omlackering på dessa två ytor (ni förstår nog vad jag menar, där det skavt något). Det blev riktigt bra gjort och kostade mig inte en förmögenhet - men nu är ju frågan hur jag ska undvika att det händer igen. Jag fick något som kallades helikoptertejp av de som lackerat de berörda bitarna - och efter att nu ha väntat ngn vecka på att lacken ska torka och dylikt så satte jag idag på den genomskinliga tejpen på de ytor som det skaver mot och det hjälper väl så till vida att innan det gått igenom tejpen så kan jag ju byta ut den.. gissar jag. Men först och främst är jag nyfiken om ni andra upplevt liknande? Dels då den jordkabeln på ena sidan samt att de två kuddarna som sitter under till i bakkant; att de tar i och liksom "skaver" lacken.. ? Jag gjorde ett test med en tuschpenna och la lite grön färg på tejpen och sedan stängde jag huven lite snällt och visst så hade kuddarna varit i chassit. Det är väl deras funktion så sätt så det är väl inget att oroa sig för, eller ska kuddarna inte ta i chassit när man stänger huven? Det kan ju vara som så att de ska förhindra att huven vibrerar för mycket under färd också - och det tar de kanske inte i på samma sätt som vid stängning?
Jag hoppas ni ser mina två enkla centrala frågor och att ni kan fylla i med intressanta uppgifter kring egna erfarenheter.
MVH Kent.

mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Skaver lite för mig ochså, och jordkabeln måste jag titta efter nu när du säger.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!

Hade en Z3 förut och den jordkabeln var också sönderskavd mot karossen.
Verkar vara helt felplaserad. Inget minne av några kuddar däremot.

Hasse Z4
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Går det inte att göra om den placeringen då? Måste ju finnas bättre ställen att jorda mot?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.