AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.903

Elcab problem Z4

Sida 1 av 2
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Hej, har fått problem med elcaben. Helt plötsligt går den inte att fälla ner. Efter att den kopplat bort sig från vindrutan och rört sig några cm så stannar motorn och det blinkar rött vid knappen. Fungerar bara att stänga den igen. Verkar ju inte vara problemet med att motorn blivit fuktskadad som jag läst om här på forumet för det är ju liv i den. Ska det gå att fälla ner den manuellt? Har försökt men känns väldigt stumt och vill inte pressa ner den med våld.
Om jag inte minns fel så är det två hydraulmotorer för takfunktionen, en som kopplar fast/loss taket från vindrutan och en som sköter resten
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Våld är nog den sämsta lösningen. till att börja med ska man kolla dräneringarna så där inte står vatten och skit. om de gör de kan de vara för sent. Då har motorn badat. Annars låter ditt problem som givarfel. en felkodsurläsning vore nog på sin plats. om dom inte finner nått intressant tror jag att du har dåligt med hydralolja i systemet. För att fylla detta måste hela cabben lyftas ur med en jigg vilket är ett fall för bmw

MVh Erik
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Lyckades få ner taket manuellt. När det ligger nere så fungerar det att låsa fast taket den sista biten elektriskt. Är det två motorer eller bara en? Blir samma visa när den ska upp igen, låser upp men motorn stannar sedan.

Tack för svaren
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Jag har exakt samma problem. Jag tror tyvärr det kan vara hydralmotorn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
1 motor sitter i taket och är själva låsmekanismen. En annan sköter själva rörelsen av taket. Jag hade samma problem som dig, dvs att den kopplade loss som den skulle men inte rörde sig, och 11.000 kostade det.

I stort sett alla Z4or innan facelift drabbas av trasiga cabmotorer tyvärr :(

-------
//Lövet
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
I stort sett alla Z4or innan facelift drabbas av trasiga cabmotorer tyvärr :(

-------
//Lövet

Inte för att jag tvivlar på dina uppgifter men finns det någon tillgänglig statistik på detta eller vad baserar du upplysningen på?
Kombinationen usel tätning/dålig dränering leder tyvvärr förr eller senare till att motorn havererar, om ni byter se till att få den nya motorn som är ordentligt vattentätad
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
tgneb: Fråga runt bland de som äger Z4or här på Autopower. En extremt stor andel har drabbats.

-------
//Lövet
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Har insett att det är motorn som badat. Slangade upp en ansenlig del vatten igår. Bara att bita i det sura äpplet. Någon som vet vilka bmw verkstäder i stockholmstrakten som klarar av att meka med cabbar? Antar att det där är något man inte kan byta själv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Borgs Bil i Vällingby bytt min. BMW Solna skulle jag akta mig för. Vet folk som fått betala uppåt 18.000 för bytet där. Jag betalade 11.000.

-------
//Lövet
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Några tips på verkstäder i Östergötland som kan fixa det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kneippbaden Norrköping borde kunna göra det.

-------
//Lövet
Visa användare
30
bmwforlife
316ti Compact - 02
Z4 3,0i Roadster - 03
BMW Hackefors Linköping.

Lövet: när i tiden gjorde du detta hos Borg?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hösten 2009

-------
//Lövet
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
jaja, det kanske blir en tripp ut till hackefors igen, man får ju iaf. en låne cykel...
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
AutoPartner lär väl fixa det annars?
Visa användare
30
bmwforlife
316ti Compact - 02
Z4 3,0i Roadster - 03
Det gör dom säkert, troligtvis till en dyrare penning också. :)

Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
Hackefors skulle ha strax under 10k kr varken billigt eller dyrt om man läser vad andra verkstäder ska ha runt om i landet.

Autopartner i lkpg. skulle jag aldrig lämna bilen till nonchalantare säljare och servicefolk får man leta efter. De lever väl tyvärr allt för gott på alla tjänstebilar/företagsbilar.(likaså SAAB i stan...)

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
jag som trodde att Jönköpingsfolk åkte dit för att slippa sånt på Jakobssons...

Mot mig har de alltid varit trevliga på AutoPartner iaf..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.