AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.502

Dålig lagerhållning av orig reservdelar.

Roffa1
Fick nyligen en gummilist reklamerad då den spruckit sönder. Det handlar om den breda gummilisten som tätar runt hela dörrkarmen i karossen. Efter några dagars väntetid så kommer den nya listen hem, sliter omg bort den gamla och upptäcker i samband med monteringen att den nya listen ej ser likadan ut som den gamla?
Den nya listen är tillverkad helt i gummi och saknar en 2-3 cm bred överlappning i svart plysch? detta gör att listen ej täcker runt omkring alla springor i innertaket. när jag meddelar grabben hos reservdelar att listerna ej ser likadana ut, så får jag höra att de ersatt dessa lister med en ny variant som ej täcker till 100%? Jag blir mäkta förvånad över detta beslut och kräver att de plockar fram en originallist som ser exakt likadan ut som den jag fått reklamerad. (det handlar om en 2009)
Om de ej kan få fram denna list så vill de istället byta ut alla fyra listerna till den nya varianten som är för smal för att täcka helt:-(

Öppet för synpunkter..
Har du några foton på listerna?
Roffa1
Nix, inga foton. Jag har den dörrkarmslisten som har en överlappande läpp i plysch, den delen täcker upp för div, springor mellan dörrkarm o kupe. Den nyare listen som har samma mindre läpp i gummi, täcker ej upp fullt ut, utan det syns en skitrand efter den andra gamla listen. Ser inget vidare trevligt ut. Just därför kräver jag utbyte till samma sorts list som sitter original på min E90. (vill inte ha skitränder i taket)
Hur kommer det sig att det är just din bil som drabbas av flertalet fel?

Jag antar att du har nog inte så mycket val än att låta dem byta alla fyra lister om de inte kan få fram den variant av list som du har idag. Jag har lite svårt att se hur det hjälper att du kräver saker som inte går att få tag i.
Hur mycket skiljer det egentligen i täckning (millimeter) mellan den äldre och nya sorten?
Roffa1
Chris: Alla bilar drabbas av div, fel. Sedan är det beroende på ägaren om man blundar för felet eller kräver åtgärd från återförsäljaren. Jag är noga med samtliga mina dyrköpta tillbehörigheter upptäcker jag felaktigheter som dessutom är godkända reklamationer, så vill jag naturligtvis få dem åtgärdade. Ser du något fel i detta?

Tycker att min E90-09 drabbats ovanligt lite av felaktigheter jämfört med många andra.
Det värsta var väl bubblorna i bakluckan, vilket jag avstod från att lacka p.g.a av den aggressiva turken hos MS billack som Autopartner anlitar. Har hört skräckhistorier om denna lackverkstad som ej lämpar sig att skriva om här. 4-5 styck olika forummedlemmar skickade PM till mig om hur besvikna de var med MS omlackeringar, med nyanskillnade som var avskräckande. Konstigt att Autopartner fortfarande anlitar dem? det kanske var just därför de införde kundkontrakt för godkänd kulör innan bilen lackades. Så de själva hade ryggen fria;-)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Mäkligt att nya listerna inte täcker till 100%.
Har du fått något svar varför det är så. För någon anledning måste det ju vara.
För övrigt så fick jag ett flertal svarta fläckar på ljusa velourmattor när BMW var på service. Så det kan inte vara så himla kul att lämna en fin bil med ljus inredning för ett listbyte.
Även haft svarta tummar på insidan på a-stolpar. Och sett mekaniker som inte lägger skydd i förarstolen om den har mörkt tyg/skinn.

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Karlhilding: Inte nog med att de ej täcker fullt ut, de är dessutom 2dm för långa? jag vill ej ha avklippta lister med inbakad metallprofil som böjer sig efter plåtsaxens käftar.
I så fall kan jag lika gärna köpa lös list på metervara hos Biltema. Vet ej vad det blivit av BMW som tillhandahåller original utbytesdelar som ej alls passar på tvären eller längden;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.