|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha kört en del i en Mercedes E 350 CGI med 7 växlad automat så håller jag på att ändra uppfattning om automater. Det kan vara riktigt kul med automat också ifall man har tillräckligt med motor och en bra låda. Ju mer jag tänker efter, desto mer tror jag att min körstil skulle passa ganska bra med automat. Jag har upptäckt att jag ofta växlar vid ungefär samma varvtal när jag kör. Typ 2000 varv när jag inte har bråttom (kör diesel), 2500 när jag har lite mer bråttom och 3000 när jag har ännu lite mer bråttom :-). Brukar sällan gå över 3000 i vardagslag. Känns som att en automat gör ungefär likadant. Dessutom kör jag mest stadstrafik till och från jobbet och sitter i en del köer och ibland blir det frusterande med lågvarvssvag dieselfyra och högt växlad etta. Dessutom växlar ju moderna automater så snabbt att jag knappast kan göra det bättre själv. Tidigare har jag tyckt att jag vill ha kontroll över växlingen, men i en bra automat kan man ju faktiskt till viss del styra växlingarna med gaspådraget. Så vad säger ni andra. Finns det egentligen några fördelar med manuell i vardaglig körning? | |
| Mercedes? Automat? Jag skulle tro att det beror på den senaste tidens sol och värme, men det brukar gå över ganska snabbt... ;-) | |
| Haha, jag kan bara instämma! Sjukt skönt med automat när man fastnar i stockholmsköerna ;) men även annars också, extremt sällan jag saknat växlandet :) | |
|
Köpte min första automatväxlad bil 1984 (ford granada) "av misstag" (det var leveranstid på manuell låda). Har fortfarande inte köpt en enda med manuell och kan aldrig tänka mig en vardagsbil med manuell låda. Med hobbybilarna är det dock annorlunda. Mats BMW CS #5847 |
|
|
När jag köpte min 530IAT så var jag inte så förtjust i automaten men efter ett tag var det skönt att slippa vifta med spaken som jag gjorde annars dagligen 7-22 som LB chaffis. Det var bekvämt! Idag är det tvärt om - lastbilen "automat" o hobby bilen med viftar spak! ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Håller helt med.. Med en vridstark bil så passar automat som handen i handsken. Efter att ha haft bilen ett tag så lär man sig hur automaten jobbar. Det sjuka är att när man har bråttom eller kör aktivt så funkar dagens lådor riktigt fint och smidigt. //amullo |
|
|
Välkomna till klubben för oss mogna som tröttnat på att veva i bensinen för hand Bor man i storstad är automat ett måste. Småstad och landsbygd blir det mer en smaksak Moderna bilar kan t.o.m dra mindre med automat ibland Och hjärnan har en sak mindre att hålla koll på så man har mer koncentrationsmöjlighet på övriga saker runt bilen istället vilket höjer säkerheten Min granne hatade automat och tyckte det var för "tjejer" ungefär Sedan importerade jag en S80 2.9 automat till honom utan att fråga Nu kan han inte tänka sig en manuell längre när han insett hur skönt det är att köra automat |
|
|
Kör en Golf med dsg och trivs väldigt bra med det. Jag är helt såld på dsg/automat,det blir nog aldrig manuell låda igen. |
|
|
Sen tror jag i och för sig inte att jag skulle köpa en Mercedes i alla fall. Även om E 350 har stark motor och är hyfsat snabb så gillar jag fortfarande BMWs körkänsla bättre. Mercedes har en ganska märklig mappning av gaspedalen tycker jag. Troligen är tanken att bilen inte ska vara för nervös på gasen. Man måste trycka väldigt mycket på gasen för att det ska hända något. Styrningen är visserligen snabb och betydligt mindre vevig än E60, men känslan är inte lika bra som BMW. |
|
| Har funderat mer på det här med automater och det känns som att de flesta nackdelarna med automat är idag borta. Moderna automater går in i lock up väldigt snabbt och använder i stort sett bara momentomvandlaren vid start och (antar jag) vid växling. Vidare har man numera så många växlar att man kan ha lägre utväxling på de lägre växlarna och ändå få lågt varvtal på motorvägen. För inte så länge sedan var ju de flesta automater fyrstegade. Vilket gjorde att utväxligarna oftast blev högre än i motsvarande manuell. Nu är det precis tvärtom. Automaterna är lägre växlade och får därigenom likvärdig eller bättre acceleration på de lägre växlarna. BMWs och Mercedes 7 och 8-stegade lådor har också tätare steg mellan växlarna än motsvarande manuell vilket också hjälper accelerationen. När nu allt fler bilar får turbofyror istället för sexor så kommer automaterna ha en ännu större roll att spela. Dels för att dessa motorer oftast har maxvridet just inom det område där automater brukar ligga vid vardaglig körning (1500-3000 varv). Sedan kan ju automaten effektivt avhjälpa bristen på vridmoment runt 800-1000 varv, vilket är den största bristen med dessa motorer. Automater tappar ju heller inte turbotrycket vid växling. | |
|
Görs det öht bilar utan automatlåda idag? Näää.. FP |
|
|
tillval på lastbilar idag är manuell låda? :) BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.