|
|
|
|---|---|
|
Hej. Köpte mig precis en 523iAT -97 där lådan betéer sig lite skumt. Den slirar eller slår inget. Växellägena (D/R osv) reagerar snabbt och går i som dom ska. Problemet uppkommer när man exempelvis accelererar ut på motorvägen och släpper av och håller jämngas vid ca 100 km/h alternativt låser farthållaren på 100. Då kan lådan i bland lägga sig och växla mellan 5 och 4 med sek 2 intervaller. Detta gör den ända tills man lättar av lite lite på gasen då går 5:an i och strax därefter lockupen. Detta felet har ja fått för mig uppkommer lättare om man gjort en fullgas acceleration från låga hastigheter upp till hundra. Första tanken ja fick var elektroniskt fel men ett olje och filterbyte skadar nog inte heller. Någon som varit med om liknande fel? En annan grej jag blev lite besviken på är att lådan inte alls känns och betéer sig som lådorna i mina andra E39:or (från 2001) Denna lådan känns mer som en E34:a låda. Måste ex upp till ca 70 km/h innan femman går i, ca 80 km/h lockupen går i. Antar att detta inte är samma låda som till de senare E39:orna med "lamellbaserad" lockup som kan gå i på alla växlar? | |
|
Vet inte om det är något "fel", men om jag kör i sportläget upp till 110 och sedan väljer "E" samt startar farthållaren, så kommer lådan ligga kvar på 4:an. Om jag släpper av gasen så 5:an går i så håller farthållaren 5:an. Trodde detta var en effekt av lådans "adaptiva minne", den växlar perfekt i övrigt och pendlar inte mellan 4-5... |
|
|
Har även upptäckt att 2:an inte gör som den ska vid fullgasacceleration. Startar man från stillastående o ger fullt så går växlingen mellan 1-2 bra men när man når ca 4500 rpm på 2an så hoppar den ur/slirar.. släpper man gasen helt så hittar den 2:an igen med ett dunk och motorbromsar. Lägger man dock i 2 an manuellt o kör från låg hastighet o ger fullt så går det dock bra. Det fanns lite olika felkoder som ja nollat men dessa verkar inte komma tillbaka även när ja provocerar fram de olika felen. Jag har grönskylt på lådan. Antar det är den tråkigt dyra Esso-oljan som gäller? Jag har kontakt på midland olja men då behöver ja ha hjälp med vilken jag ska välja. Tack på förhand. |
|
|
Peugeot har billig LT 71141: Länk Länk Länk Mvh |
|
| Länk | |
|
Hej! Bara en liten fundering, växellådan tar signal från antingen kamaxelgivarna eller vevaxelgivaren för att veta varvtal kommer inte ihåg vilken det är. Om växellådan inte får signal så tror jag det blir något nödprogram så att det går att köra bilen. I och för sig så hade du inga felmeddelanden men vet att det inte alltid är hundra med meddelandena. Har själv haft det felet och då uppförde sig lådan mystisk. Bara en tanke någon annan kanske vet mer! MVH // Pelle |
|
|
Tack för länkarna Rob! Ellep: Vevaxelgivaren var dålig.. Gav felkod o bilen gick som en påsenötter. Denna är bytt så motorn går bra nu med lådan blev inte bättre. Jag hade som sagt gamla koder på lådan som ja tog bort som inte kommer tillbaka. När din låda skummade sig, var det kam eller vevaxelgivaren som var kass? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.