|
|
|
|---|---|
|
kupevärmare: Så här i sommartider tänkte jag montera kupevärmare inför vinter på min x5á. Men vart går man igenom torpedväggen med kabeln. Det är ju otroligt trångt. Eller finns något fiffigt ställe jag inte hittat. Har ej tittat underifrån tex. Batteri: Slår jag på stereon på låg volym utan att ha motorn igång. Behövs det bara någon minut så har jag för lite ström för att starta bilen. Brukar x5an vara känslig på detta (kanske kräver hög styrka innan den bryter startfunktionen). Fast det är väl bara att köpa nytt batteri och hoppas det blir bättre. Annars törs man ju aldrig använda dieselvärmaren. | |
|
Hade också startproblem med mitt batteri efter 9 år. Åkte in till BMW och fick batteriet uppmätt och det visade sig vara slut. Nytt batteri och sen dess inga problem. Måste säga att jag ändå hade tur med ett batteri som höll så länge. Runt 6 - 7 år är nog mer normalt. |
|
|
Vet inte mycket om kupévärmare själv, men varför behöver du gå genom torpedväggen med någon kabel? Eller menar du värmeutblåset från värmaren? Själva värmaren sitter i bakkant bakom vänster innerskärm på min 540, och är väl på samma ställe på X5? Elen finns redan i motorrummet, precis som jag trodde anslutningen till bilens ventilation. Om det varit en bensinvärmare tar den bensinen från pumpen, i tanken under baksätet. Tanken är tvådelad och det sitter två flottörgivare för att visa korrekt bränslenivå, en under varje sittplats i baksätet. Den ena flottören har bränslepumpen, och ett särskilt uttag för att ansluta röret till värmaren. Ditt batteri låter helt slut, byt. Värmaren ska ha en funktion som hindrar den från att gå igång om styrkan sjunker för lågt i batteriet. Tanken är attt du alltid ska ha ström att kunna starta bilen. En bättre lösning tycker jag är att ha två batterier, ett separat för värmaren. Har för mig att fläktmotorn till värmaren drar ca 40-50 watt när den är igång, dvs ca 4 ampere. Det betyder att om du kör värmaren 20 minuter så behöver du köra bilen lika lång tid för att ladda det fläkten dragit ur. Så man bör nog se till att enkelt kunna ansluta en underhållsladdare någon gång i veckan vintertid för att se till att batteriet håller sig fräscht. Vad är det för värmare, och får man fråga vad den kostar? Jag skulle vilja ha en i min egen X5, det är så otroligt mysigt på vintern. :-) |
|
|
Bra nu fick jag lite mera info om hur dieselvärmaren fungerar och hur mycket den drar. Vad jag tänkte monter är en elektrisk kupevärmare. Man har ju gratis elstolpe på jobbet. Men detta kanske är mera ett norrlands fenomen. Eller kanske jag skall satsa på en underhållsladdare typ defa. Då borde jag ju kunna köra värme i kupen på mina korta resor till jobbet. Fast elen är ju ioförsig gratis. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.