AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.502

Vad är ett bra pris på en 120d -08?

Vad är ett rimligt pris på den här bilen?
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En i stort sett ny får du för 300' Länk så det är bara att försöka komma fram till vad du tycker är rimligt att betala. Själv tycker jag 60.000kr i värdeminskning för en 2 år gammal bil är helt åt skogen för lite.

-------
//Lövet
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Jag kan upplysa Andreas om att jag på en japansk bil jag köpte ny förlorade
26 000 kr på 3 år.

Jag kan inte hålla med dig om att BMW ska ha ett så otroligt mycket sämre andrahandsvärde.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Jag köpte min 120d 3d -08 som hade gått 5000 mil för 205k (privatköp).

Då var det iofs inte PDC fram & Bak som på denna men all annan utrustning + fräscha vinterdäck på 17" org. alu.
Sc
1
Schoobang
120d M-sport -08
Jag köpte precis bilen ovan. Jag betalade inte riktigt vad som står i annonsen, men jag tycker det faktum att den är uttagen 0902 gör att den kan värderas lite högre. Dock inte PDC fram som det står i annonsen.
Tycker 120d har sjukt bra andrahandsvärde!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När du står där med din BMW som du har leasat i 3 år så ska du vara glad om du får tillbaka 50% av vad du betalade ELPE. Vad en billigare japanare faller i värde är liksom inte relevant.

-------
//Lövet
Lite hur jag tänker kring andrahandsvärde:
Köp bilen du vill ha och har råd med här och nu och kör slut på den. Om du kan det, så var det nog en bra bil. Andrahandsvärde vem bryr sig då? Jovisst, med ändrade behov kanske man måste byta bil så lite får man nog ta hänsyn till det, men det blir liksom helt felvänt om värdet på bilen vid försäljning gör att man jämt väljer fel bil.... det är dyrast i längden, jag lovar ;-)
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Onehp, tyvärr så badar jag inte i pengar eller kan lägga ut vad som helst på en bil jag vill ha. För mig är det tyvärr en kompomiss mellan hur gärna jag vill ha bilen och vad den kommer att kosta mig, jag vill helst köpa en Ferrari men måste tänka på andahandsvärdet och vad den kommer att kosta mig!!!

Andreas, billig japanare går inte att jämföra säger du. För att prata klartext så är det sen upp till dig att avgöra vad som är billigt.

Den "japanare" jag sålde innan jag köpte BMW:n fick jag 130 000kr för (av privat köpare) den kostade 245 000 listpris, tror det var 220 000 jag betalde. Jag hade den i 6år.

Du tycker man ska vara glad om man får ut hälften efter 3 år på en BMW, jag får nog återgå till "billig japanare" igen, de är i alla fall inte billiga som begagnade vilket BMW fort verkar bli!!! Så det här med billig passar nog bättre på BMW
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du må bli hur sur som helst, men en BMW har ungefär ett restvärde på 50% baserat på nettopriset efter 3 år. Gå in på valfri BMW återförsäljare och hör vad du får för din 118d om du vill byta in den. Skriv sedan resultatet i tråden.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tumregeln för värdeminskning av bilar brukar sägas vara:

Värdeminskningen är ca 50% var tredje år...

Med andra ord är värdeminskningen större i början för att sedan plana ut något.

Så efter två år borde den tappat typ 30-40% av nypriset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Andreas, du behöver inte bli bekymrad över att jag är sur, tycker bara det är intressant att bemöta synpunkter när jag inte håller med om dem.

Jag har egentligen inte någon bra uppfattning om vad min bil är värd just nu, det är inte aktuellt för mig att byta.

Det jag reagerade på var din iställning till hur stor värdeminskning det är på just BMW.

Jag har nog ägt 10-12 bilar under åren och inte i något fall haft så stor värdeminskning på någon av dessa. Jo förresten, jag hade en rally Golf GrA på
90-talet, den totalskrotade jag i min sista tävling och den fick jag bara ut ca. 50% på av inköpspriset när jag sålde delarna!!!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Efter att sista åren ägt ett flertal fabriksnya tjänstebilar så är jag tämligen säker på att det är ytterst svårt att få ut mycket mer än 50% efter 3 år. Sista exemplet, Audi A4 2.0TDi 170 Quattro S-Line (dvs en mycket attraktiv modell begagnat) nypris 335.000, inbytespris 160.000. Privat vore den väl värd någonstans runt 180-200' i bästa fall.

Det är alltid viktigt att tänka på vad man jämför också. Jämför man bruttopris vs inbyte, eller nettopris vs försäljning privat? Det blir stor skillnad mellan dessa sätt att räkna.

-------
//Lövet
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Jag har hela tiden jämfört nettopris vid inköp, alltså det man betalar för bilen, mot det pris jag fått ut när jag sålt den kontant.

Jag tittade på priser på blocket samt bytbil för liknande bil som jag har och det fanns några jämförbara objekt. Det begärdes runt 200 för dessa. Om man gissar på prutnivå ca. 10% så kan man nog få en för 180. Detta gör 30% i värdeminskning på 2,5 år. Jag har mycket svårt att se att den ska förlora lika nästan mycket till i värde på 6 månader.

Men OK, vi har olika uppfattningar och tycker du det är OK med den värdeminskning du anger så är det bra. Sätter härmed punkt i diskussionen från min sida.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Huruvida detta är ok eller inte har jag inte uttalat mig om en enda gång. Bara att det är ett faktum.
För mig är andrahandsvärde inbytespris så det förklarar en del av våra olika ståndpunkter.

-------
//Lövet
@ELPE: ja skrev 'som du vill ha OCH har råd med här och nu', du verkar missat andra delen :-)
Poängen är väl att om man bedömer det man har råd med, så ska man inte behöva falla på tappet i andrahandsvärdet på 40% istället för 30%. För i så fall spenderar man nog lite för mycket pengar på bilen för att ha en sund ekonomi. IMHO
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
ONEHP , ja det stämmer, jag läste in helt rätt det du skrev första gången, det ser jag nu. Instämmer i det du skriver.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.