|
|
|
|---|---|
|
Tycker min 528 går hyfsat fint, men är nu sugen på lite mer pulver under huven. Har kikat o läst en del om 540-e39 o E55 AMG 99-02. Någon här som ägt/kört båda dessa bilar o kan delge synpunkter/råd? | |
| Ingen här som kört dessa läckra vagnar..? | |
|
Ja har kört båda, fina bilar med både god komfort och skönt morr från motorn! AMG:n är snabbare, och - i mitt tycke - mera åtråvärd; då den dels är ovanligare, och dessutom är top-of-the-line i av E-klassen (medans en 540 alltid kommer upplevas som en "inte-riktigt-M5-men-nästan"...). Av ovan skäl är E55:an också generellt mera välutrustad, samt färdigstajlad sas. Sedan ser den kanske litet äldre ut än en fin E39, men det uppvägs av en fantastisk design enl mig. Båda modellerna har dock en del rost-issues att beakta, så syna dem noga. Är de bara välservade är båda motorerna skottsäkra. Faceliften på E55 kom väl först -00? Spottas iaf lättast på blinkers i sidospeglarna. Men en faceliftad 540iM är fin den med, naturligtvis. Alpina B10 4.6 kanske vore ett alternativ också..? Lycka till, du lär få leta ett bra tag för att hitta en ärlig & fräsch bil :) Men de finns! |
|
|
Hej Sani, hur upplevde du driftsäkerheten, reparation- o reservdelskostnader för dessa bilar. För AMG´n, vad bör man vara speciellt uppmärksam på vid köp? |
|
|
W210/S210 rostar och krånglar lite väl mycket för att inbjuda till köpa, kolapsande framvagn är droppen (rosten äter utan att det syns, helt plötsligt kan ett framhjul vika sig in i hjulhuset. Det är inte en bil som känns attraktiv, tråkigt för W210/S210 var läcker som ny. Facelift kom sommaren 1999 som årsmodell 2000, personligen föredrar jag en icke facelift E55 på grund av dem mjäkiga framstötfångarna på E55 facelift. Alltså en 540i E39 alla dagar i veckan, köper man dessutom en 6vxl Touring helst med M-paket, den senare kombinationen handlar det om max 100st (knappt 1000 totalt M62/M62TÜ 540iT/6) byggda = betydligt ovanligare än E55 och E39 540i Touring är dessutom top of the line. Pixelfel i huvudinstrumentet, spaltrost på insidan av dörrar, bagagelucka, motorhuv och angrepp innanför tankluckan, dålig kylare, automatiskt avbländbara ytterspeglar som tappar ytskiktet är vanliga fel på 540i E39. Rosten på E39 är kosmetisk till skillnad mot W210, irriterande på E39, farligt på W210/S210. Stephan |
|
|
Var och kollalde lite på Blocket. Verkar ju som att en fin E55 ligger på kring 100.000. fanns nån för 70.000, men vet inte hur bra den är. Om man lägger till 20-25000 får man ju en M5 E39. Känns ju som ett interessant alternativ. Personligen har jag mycket svårt för denna E-klass karossen, men det är ju tycke och smak. Viktigt iallafall att vara nogrann när man ispekterar dom olika objekten, då det finns en del välpolerade lik där ute. Och en dårligt Tysk prestige-bil med V8, kommer att tömma plånboken mycket snabbt. |
|
|
Hur ser komparativ bränsleförbrukning ut? När kom enkel Vanos på 540n.. och är någon årsmodell "bättre" i serien? |
|
|
hampuz25; jag har aldrig ägt en 540, kan därför ej yttra mig om kostnader förknippade med dessa mera specifikt. E55:an har hög driftsäkerhet, men även höga service- och ägandekostnader. Förutom att Stephan är - minst sagt - jävig avseende 540, är hans lista över ev problem korrekt. Att köpa E55 t.o.m -02 kan vara risky, eller så hittar man en helt rostfri bil - om man inte vill gambla kan man antingen köpa en -03:a eller en CL; besparingarna som utlöste rostproblemen applicerades inte på S, SL och CL-modellerna. |
|
|
W220 (S-klass) hade rejäla kvalitets problem dem med åtminstone fram till facelift (1999-2002) rost på taket bland annat + kollapsande luftfjädring, en facelift sådan 2003-2005 är bättre, bra för jag gillar verkligen S65 AMG V220. Jag hade hellre lagt på så man fått en E55 W211 med kompressor, den är läcker. Sani; Det är E34 540i/6 som är min favvo, E39 skiljer sig alltför mycket att jag skall uppskatta den i samma utsträckning. E34 540i/6 har mycket låga ägande kostnader på i princip allt, kylare och klimakondensor nya 1000kr/st från ebay.de som exempel, E39 krånglar mer (min far har en 530iA-01) men är ändå bra, fast det ska vara med xenon, navigator, glaslucka och DSC vilka inte gick att få till E34 för det skall vara intressant:). Stephan |
|
|
Hej Stephan, håller med - w211 är riktigt läcker. Från mina efterforskningar på nätet framstår den dock som betydligt mer problematisk än w210. |
|
|
Vad har du för budget? I spannet 150-200 tkr finns ju massa fina mercor nu; E500 (W211), S55, CL55, CL600, C55 osv. Ska du lägga 100-150 tkr är kanske C32 eller M5 också alternativ...? |
|
|
Sani, E500 w211, är inte det oxå lite av problembil.. tycker mig ha läst det. Har familj, så kupé går bort. Tänkte lägga upp till 120-130 tkr. M5 skulle vara fint att ha, men har väl skrivits spaltmeter här på forumet om de problem M5 ägarna har..? C32 har jag inte tittat närmare på, men det kanske vore ett alternativ.. |
|
|
Varken E500 eller M5 är några "problembilar". Det handlar bara om att de är åtråvärda bilar som dels importerats i stora mängder av skumma individer som fuskat med mätarställning osv; samt att alla som äger dom inte haft råd att serva dem enl reglerna. Mao FINNS det fina fräscha bilar av dessa modeller, det svåra är att hitta dom bara.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.