AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.894

Vindbrus i min BMW -E65

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej!

Nu behöver jag allas hjälp!

Jag har en E65, 2004. Jag tycker att jag har fått mer vindbrus i bilen och har därför lite frågor.

1. Takluckan. Hur mkt låter det från er bil? Jag har en väldig skillnad på vindbrus om jag har "innerskyddet" för, dvs när man inte ser takluckan jämfört med att ha den öppen. Jag tycker nämligen det låter väldigt mycket i motorvägshastighet så den är alltid stängd på motorväg. Likadant för er? Om inte - åtgärd??

2. Vindrutan fram och er list. Jag har bytt vindruta på bilen och tycker att det är mer vindbrus nu än tidigare även där. Min list sitter väldigt slappt runt hela rutan. Den går att lyfta/röra på väldigt enkelt. Den har dessutom kortare list på rutan och mer på lacken. Kan den vara felsatt? Slits den av vindrutebyten?
Tips på åtgärd?

Eftersom jag inte kommer ihåg hur det "ska" låta vore jag tacksam för alla era erfarenheter.

Vh Johan
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Takluckans brus beror säkert på att listen är sliten. Kostar ca 475 kr.
Finns tips om detta på AP.
Framrutan skall inte brusa. Lsten skall sitta fast så klart! Reklamera detta. Har själv råkar ut för klåpare.
Men kan rekommendera Ryds Glas! I alla fall i Halmstad.

Byta upp sig? Till vad då?
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Tackar. Det är Carglass som har fixat det. Men. Får höra av mig till dem igen...
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Takluckelisten är redan en klassisk brus alstrarep på e65. BMW kvalitet..?
Finns massvis av inlägg ang detta på Bimmerfesr.

//PB

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kollade glastakluckan (E60) i går under en 10-milafärd.
Markant brus med luckan stängd och med innertaket fråndraget.
Nästan tyst med innertaket stängt!
Blir till att investera i en ny list på en knappt 3 år gammal 530 :-(

Byta upp sig? Till vad då?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
karlhilding: Har samma problem med takluckan på min E65, vilken list är det som gäller här ? det skall finnas totalt 3 st. enligt ETK:n

Tack på förhand!

George

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Jag var på BMW Segeltorp och pratade med dem angående att byta list. Man var inte riktigt säker på vilken list man skulle beställa för bilden/manualen stämde inte med verkligheten. Den list som det ser ut att vara täcker inte alla 4 sidor (som den gör på min bil) utan bara 3. Men man skulle givetvis lösa problemet åt mig när jag väl beställde så att jag fick rätt list.
Istället FICK (väldigt trevliga och snälla för övrigt på Segeltorp... (lite smygreklam)) jag en gummispray för att försöka mjuka upp listen och därefter ställa om takluckan igen och ljudet blev bättre men inte i närheten av bra. Så det blir till att beställa en list ändå men om någon får reda på vad den kostar och exakt vilken det är blir jag glad ;)

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Ljungan - Hur har det gått, fick du din list? pris/resultat? svårt att byta? (7 el 8 på länken anntar jag?)

//PB

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Har bytt listen med artikenr. 541072455 och all vindbrus försvann! det är listen som sitter på karossen högst upp osom omringar glastakluckan. Pris 243 kr.

George

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
hej igen, artikelnummret skall vara 54107245551

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Länk

No.7 då.
Var det besvärligt att byta?

//PB

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej! Jag har inte bytt list än. Jag testade och mjuka upp listen med spray men det blev inte mkt bättre. Så ska beställa en list idag och fixa så det är klart nästa vecka. Ska fotografera och återkomma så fort jag e klart!

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Ljungan: Den nya listen är modifierad och lite tjockare.

hajen: Det är enkelt att byta , listen kommer med självhäftande teip. Riv loss den glamla, gör rent så gott du kan , montera den nya listen. Skarvet (mitt bak) skall vara på samma plats som den gamla, börga där, du behöver en kniv för att kapa bort den längd som är över (längden av den nya listen är ca 5% över det vad du behöver ) efter du har monterat klart listen. dessutom var uppmärksam över vilken sida skall vara uppåt (kolla hur den gamla listen har varit monterad, det är en liten kant på ena sidan). Pressa listen mot karossen för att limningen skall blir bra-> rulla ett runt objekt över hela listen .
Lycka till!
George

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej!

Då har min list kommit och jag skulle börja byta. Dock klantig som jag är så river jag av den gamla listen så fort att jag inte ser hur den satt.

Det är ju en sida med en liten kant och där listen är lite, lite bredare. Vilken sida ska vara uppåt. Gissar på att det är den tjockare delen och med den lilla kanten eller har jag fel?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
är det nr 8 Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ah såg att det var nr 7
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Nop. Det är nr 7 du ska beställa.

;)
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Ljungan: "Det är ju en sida med en liten kant och där listen är lite, lite bredare. Vilken sida ska vara uppåt. Gissar på att det är den tjockare delen och med den lilla kanten eller har jag fel?" Korrekt!

Mvh
George

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Perfekt! Då har jag gjort rätt. Kändes dock som att det blev ett litet annat vindbrus nu men ska testa igen inatt och köra lite fortare. Kanske slarvade men det ser bra ut.....

För kännedom är jag väldigt praktiskt lagd ;) ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.