AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.280

Skakar vid 100km/h

vi
121
viruz
523i touring-00
Nu är det så att min bil skakar eller vibrerar vid 100km/h,,inte i ratten eller så utan hela bilen!

Vad kan det vara ,help me!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Har samma fenomen i min 525 24v.

Fegt Att Bromsa
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Balansera bakhjulen. Kan va dem. Börja med det.

Mvh Gus
B.
43
B.L
525i Touring -93
Det kan också vara stödlagret eller skeva bromsskivor.
vi
121
viruz
523i touring-00
B.L,menar du stödlagret vid där vid kopplingen å växellådan? Har bytt koppling å det så det kan det inte vara! Har bytt bromsskivor fram,men problemet måste ju vara bak annars skulle inte hela bilen skaka!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara dåligt centrerade hjul. Har du originalhjul? Vissa "piratfälgar" behöver centreringsringar.

Fälgarna kan även vara orunda.
Har du utsatt hjulen för något kraftigt gupp eller liknande?

Vissa däck är tyvärr orunda och det går inte att balansera bort sådana vibrationer. Det är vanligare på "lågprisdäck".
Vilka däck har du?

För övrigt är hastigheten 80--100 den hastighet där bilen normalt är känsligast för obalans i hjulen.

Mvh
styrsnäckan, hela bilen kan skaka, trotts att ratten är relativt still. Går att skruva åt en del. Ny=dyr!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Min bil skakade vid 30-50km/h + 130-150km/h och jag trodde jag behövde en balansering, men icke det blev nya däck, tydligen så slite väldigt ofta just bmw snett på bakdäcken så jag hade slitit ned inre kanten på däcken (korden petade ut + en jätte deformation på höger däck) så det blev nya däck.

så kolla däcken det är lätt att göra och kan lätt uteslutas om det inte är något, och skulle det vara slitet så har du sparat tid på verkstan iaf.

*Allt eller inget*

-Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag-
vi
121
viruz
523i touring-00
jag kör med Firestone däck,köpte dom förra sommaren och dom är inte slitna ännu! Får väl se om det försvinner när man köper nya fälgar å däck!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag tror som Johan B att centreringen kan vara dålig. Då skakar bilen fruktansvärt, hela bilen inte bara ratten. Har själv haft det problemet på min 735, det fixade sig med centreringsringar av plast för 40kr st.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hejz

Precis som tidigare inlägg har även jag erfarenhet av centrumringar. "Lyckades" sätta på fälgarna utan dessa...ruggig upplevelse....då snackade vi vibbar....

Mvh / Wallace
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Hej.

Vibbarna är på tapeten igen ser jag. Jag har svarat på en del tidigare inlägg och alla har haft ungefär samma problem med sina E34:or (så även jag). Vad som är viktigt i sammanhanget är vilken dimension man har på däck/fälg.

Ju bredare däck och lägre profil=känsligare för vibrationer. Förklaring: Bredare däck ger en större anläggningsyta mot körbanan. Lägre profil gör att däcket "fjädrar" mindre. Sedan kan inpressningsmåttet på fälgen också ha en viss betydelse. Summan av detta gör ju givetvis att vibrationer fortplantar sig mer till bilen (chassiet) när man kör. Att sedan vibrationer upplevs som värst vid ca: 100 km/h beror på att det är det är den känsligaste hastigheten för just vibrationer (eller obalans). Min åsikt är också att vibrationer i bilen vid specifika hastigheter mycket sällan beror på problem med bakdäck/bakvagn.

Sätt på ett par originalfälgar med däcksdimensionen 205/65-15 och prova om vibratioenerna finns kvar. Mina vibbar försvann spårlöst när jag testade detta.

Mina vibbar kom till att börja med när jag köpte nya fälgar/däck vid 100 km/h. Då var det däcken (lågpris: Hankook 235/45-17) som strulade. Däckhandlaren fick ge sig och gav mej nya däck (Pirelli P6000 235/45-17). Vibrationerna försvann. Således kan man ju påstå att kvalitetsdäck är bättre än lågprisdäck.

Efter något år fick jag åter igen vibbar. Denna gång vid ca: 130 km/h. Hade då glapp i en av mina p-ändor. Bytade samtliga 4 och vibbarna försvann igen. Således måste man kolla så att ALLT i framvagnen är OK.

Sedan är det så som en del skriver här att man måste ha centreringsringar till vissa fälgar. Detta gäller dock endast fälgar som har ett större navhål an det man har på sin egen bil (t.ex. en fälg anpassad för E39 har större hål än en som passar på E34). Kontrollera detta. Sedan passar ju en del centreringsringar bättre än andra. Jag köpte mina via en däckhandlare som beställde dem från Specialfälgar AB. Dessa passar utmärkt.

Sist men inte minst; kolla så att bromskivorna är Ok. Om det är så att det vibrerar i ratten när man bromsar är det hög tid att byta bromsskivorna.

//Stefan
Det här med centreringsringar har mig veterligen inget med "piratfälgar" att göra, ofta handlar det om att folk monterar fälgar gjorde för E39 på en E34, det skiljer lite grand och därför skall man montera dessa ringar på E34:an.
Då jag satte på min sommardäck med E39 fälgar så körde jag med kraftiga vibrationer både med och utan centrerigsringar, så i mitt fall var det inget större skillnad med eller utan (jo vibbarna flyttade upp i hastighet från 100 till 150 km/h)

Har fortfarnade inte fått bort det men gissar på att fälgarna inte sitter på samma axel som förra året och att detta har påverkat en del samt att däcken kanske är lite taskigt balanserade/slut

Helt klart är att BMW avancerade fram/bakvagn är känslig för vibrationer men så är det väl med all precisionsteknik att det ställer höga krav.

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

vi
121
viruz
523i touring-00
jag har Firestone 205-60-15 på alufälgar och det skakar ändå!? Skummt,,om jag inte minns helt fel så gjorde de så med vinter däcken också på plåtfälgarna!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Viruz:

Om du har problem med din däcks/fälgdimension som nästan är standard så skulle jag nog börja med att balansera hjulen. Hjälper inte det får man eventuellt byta däcken eller börja undersöka alla tänkbara delar i framvagnen. Då även stötdämparna och bromsskivorna.

Som "pcdoktor" nämnde så är BMW extremt känsliga i framvagnen och då gäller det att ha koll på grejorna.

Lycka till: Stefan.
vi
121
viruz
523i touring-00
ja men om det är i framvagnen så borde det ju bara skaka i ratten å framme,,men det skakar ju om hela bilen,måste ju vara bakifrån!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Viruz:

Kan tyckas så men i 99 av 100 fall så uppkommer vibratioener i bilen från framvagnen. Rent generellt kan man säga att bakvagnen på en bil är nästan aldrig lika känslig som framvagnen.

Varför?? Jo, bakvagnen är ju inte uppdelad i lika många delar=inte lika många leder som kan föra vibrationer vidare=inte lika känslig.

Hade ju precis samma problem två ggr. och båda gångerna berodde det på fel som uppstod i/genom framvagnen.

Inte lätt det här med dåliga vibbar men jag lyckades att få bort mina så fortsätt att leta. Du kommer att hitta felet men det kan kosta en slant inna du hittar det. Det gjorde det för mej.

Börja och sök på det sätt som jag nämnde i mitt förra inlägg så hoppas jag det löser sig.

//Stefan
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Viruz:

Glömde att säga att jag bytade silentblocken i bakvagnen på min bil för någon månad sedan. Det var ett glapp så "fan kunde gråta" och det borde ju i så fall kunna gett vibbar i bilen. Så var det inte. Däremot blev väghållningen betydligt stabilare.

Alltså ytterligare ett tecken på att vibbar sällan kommer bakifrån trots att bakvagnen är mycket sliten.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.