AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.055

Körförbud efter 7 dagar?

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Hej!

Enligt Transportstyrelsens hemsida, så får jag inte köra bilen mer än en vecka i sverige, innan den blivit registreringsbesiktigad eller fått en tillfällig registrering godkänd:

Länk

Jag får intrycket av att den tidsgränsen är anpassad för att den som så behöver ska hinna få en tillfällig registrering godkänd och därmed kunna använda bilen utan avbrott. Med nuvarande handläggningstid på ca 2 veckor för ursprungskontroll & tillfällig registrering, så blir det inte möjligt, utan det uppstår ett glapp på cirka en vecka när jag - om jag förstått det rätt - inte får använda bilen.

Några frågor:

1. Har jag förstått det hela rätt?

2. Finns det något sätt att kringå problemet? Finns det kanske någon (ny?) regel som säger att jag får använda bilen fram till genomförd ursprungskontroll? Finns det något sätt att påskynda handläggningen för den/de som gjort tillvalet "tillfällig registrering" till ursprungskontrollen?

3. Vad innebär det att jag inte "får" använda bilen efter en vecka? Blir det brottsligt? Vad händer om jag trots allt skulle bli tvungen att använda bilen någon kortare sträcka?

Dessutom en sista orelaterad fråga:

4. Får jag köra bilen till några släktingar under de 7 första dagarna, och sedan köra den därifrån till registreringsbesiktningen, eller måste färden till registreringsbesiktningen ske hemifrån?

Någon här som har koll på svaren på dessa frågor?

Tack på förhand!

----------

Planerar import av E65.
Är det någon som vet när bilen kom till Sverige? Svaret är nej, alltså spelar det där med en vecka ingen roll och var man utgår ifrån är det heller ingen som vet. Varför göra det besvärligare för sig själv än nödvändigt?

Ring och stressa dem kanske fungerar, att lägga i en slant till donuts är däremot korkat, vilket en person fick erfara, böter...

Stephan
"Ring och stressa dem kanske fungerar, att lägga i en slant till donuts är däremot korkat, vilket en person fick erfara, böter..."

Hahahahahaha
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Well, jag kan inte ansöka om ursprungskontroll utan att ange införseldatum, så, jo, de vet.

---------

Planerar import av E65.
Ska du vara helsäker får du ta den på trailer eller köra med grön skyltar eller ansöka om tillfälliga svenska skyltar. Onödigt när man har tyska skyltar som gäller nödvändig period.

Prata med dem om problemet, prata även med polisen gör det gärna flera gånger och se hur många olika svar du får.

Svaret är att myndigheterna inte har någon aning om vad som gäller och har du tyska försäkringspapper/skyltar som gäller längre så kör du inte olagligt i deras mening. Men vill du vara helsäker kör med grön skylt eller ta den på trailer.

Stephan
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Transportstyrelsens svar:

>>>
1. Ja! Du har förstått det korrekt!

I LVTR (Lag om vägtrafikregister) 16§ står det: Den som har sin egentliga
hemvist i Sverige och som förvärvat ett fordon som avses i 12§ (ex. personbil) men som
inte är registrerat här, får under en vecka från att fordonet fördes in i Sverige bruka
fordonet med stöd av en giltig utländsk registrering. Detta gäller dock endast den
som inte yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med motordrivna fordon.

Vad som är bakrunden till denna lagtext kan man nog fundera på. Det är precis
som du skriver att med nuvarande handläggningstid uppstår ett glapp, mellan den vecka
som man får köra med fordonet och tills man får de tillfälliga registreringsskyltarna.

2. Nej, idag finns det ingen möjlighet att påskynda ansökningar. De som ansöker
om tillfälligregistering får ingen förtur.

3. Ja, I 29§ i LVTR, står det att Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet brukar
ett fordon i strid med bl.a 12§ döms till penningböter. Du kan också tänka på att
när du skickar in ansökan om ursprungskontroll, så ska du bl.a bifoga de utländska
registreringsbevisen i original. Då kommer en annan paragraf med i bilden, nämligen
den 11§ i LVTR, där står: Vid färd med ett registrerat fordon i internationell
vägtrafik i Sverige skall föraren medföra ett registreringsbevis som är utfärdat enligt
rådets direktiv 1999/37/EG av den 29 april 1999 om registreringsbevis för fordon. Då är
frågan vad som händer om du brukar fordonet med den utländska registreringen och
hamnar i en poliskontroll, men du saknar de registreringsbevis du skickat till oss. Du
kanske kan fråga polisen vad som händer då?

4. Har du skickat in ansökan om ursprungskontroll då? I annat fall se ovan. Om du kör till dina släktingar under de 7 första dagarna, utan att skicka in en ansökan så ska det inte vara några problem. Då har du kvar registreringsbevisen. Glappet kommer man inte undan. Frågan är när du vill att glappet ska vara.
Om du skickar in ansökan via vår hemsida direkt, betalar snabbt och skickar in de bifogade handlingarna med eller utan tillfällig registrering på ett säkert sätt,
väntar på beslutet eller om du kör med bilen veckan ut och sedan skickar in ansökan om ursprungskontroll och bifogade handlingar.

Vid färd till och från besiktningsorganet, så gäller en tillfällig registrering,
bevis om avtalad tid(som du kan få när du bokar tid om regbesiktning)
+trafikförsäkring eller att man fraktar fordonet på en biltransport. Färden sker från där du har parkerat fordonet i väntan på regbesiktning.
<<<

-----------------------
Planerar import av E65.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.