AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.415

Automaten driver inte varken fram eller bak!

M3
20
M3evo
M3 Coupe 3,2 EVO
Köpte en bil en 528i E39 97 med steptronic låda 5hp18 för 4000:- med rasad motor .
Köpte ny motor med allt för 2000:- lyfte i motor och allt bilen starta men den driver varken fram eller bak.. Tänkte att det kunde vara filtret sagt och gjort så jag bytade det filtret. Men ingen skillnad får väl i typ 2L olja i lådan bilen står på tomgång en stund har gjort en ligt mektipset men ick ett liv..

Finns det ngn i skåne trakten som skulle kunna få det att fungera jag har massor av delar till e39 i inbyte som en ny planad topp mm ..

vore tacksam för svar här eller till min mail eller på telefon 076-9274924

mvh patrik

93
96
931fredde
E46 320iT -04

Du har förmodligen knäckt oljepumpsdrevet i automaten!
Turbinen har inte varit ända inne när du skruvat ihop motor och låda.

mvh fredde
M3
20
M3evo
M3 Coupe 3,2 EVO
Jag skruva ihop den med motorn ur direkt på motorn.. vet ej vad felet e. Men det lutar ju ått att jag får montera ner lådan igen . Jag har en donator låda vad e det jag ska ha .. Vad ska jag montera ner och byta .. Nånting händer ju i lådan när bilen står igång.. men oljan försvinner inte från tråget..
Kan det vara så att bilen stått fett länge oljan har runnit ner jag tömde den på olja så nu tar det ett bra tag innan pumpen startar?? jag vet fan inte nått .
93
96
931fredde
E46 320iT -04

" Nånting händer ju i lådan när bilen står igång.."
Hur menar du då? För det låter som att pumpen inte snurrar.

När du tagit bort lådan och dragit ur turbinen ska du se två klackar som passar i turbinens urtag. Kolla reservlådan så ser du dem.

När man monterar ihop mäter man ALLTID så att måttet från växellådans kant till turbinen är större än avståndet från blocket till startkransen.

Du bör byta hela pumpen, men egentligen är det bara det inre pumpdrevet (drivande) du behöver. 'kolla även turbinens hals så den inte är skadad av drevbitarna!

mvh fredde

M3
20
M3evo
M3 Coupe 3,2 EVO
Turbinen du menar dom två axlarna som löper in i konvertorn??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.