|
|
|
|---|---|
|
Senaste tiden har jag tre gånger sett att tempmätaren snabbt går upp till max och lyser, men sen har den gått tillbaka till normal temp. detta har hänt framförallt vid kortare körningar i staden, händer inte i motorvägskörning. Idag när jag kom ut till bilen har det läckt ut kylarvätska, vet inte om det har blivit ett övertryck efter att jag stannat bilen jag har sökt på forumet och hittar inte något motsvarande problem, nu vågar jag inte köra bilen med risk för att den skall koka... någon som har nån tanke om vad som kan vara problemet. jag misstänker att det kan vara den främre fläkten som lagt av? //JimHook | |
| Kolla vattenpumpen. | |
|
har nu kollat både vattenpump och termostat = inget fel hittade även kvitton på byte av dessa för två år sedan:-( kan hela boven i dramat vara kondensorfläkten. kan den bidra till att bilen kokar om den inte fungerar.. min fungerar inte ivarje fall......?? |
|
|
Du borde nog byta fläkt om den inte funkar oavsätt om det är huvudorsaken till problemet eller ej. Blir billigare än att renovera/byta motor om du överhetar den. På min E34 525 med orginal fläkt går den i snabbaste läget så fort jag stannar i någon minut på tomgång efter att ha kört ett tag i sommarvärmen. Låter som en v**** 240 skördetröska på steroider. Tempen är mycket stabil. BMW 4 Life |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kan ju vara som så att bilen har kokat för två år sedan - därav byte av pump. Om den har kokat kan det vara membranet i expansionskärlet där givaren sitter som har gått och då får man läcka. Så den kan ha läckt under en tid och du har fått in luft i systemet. Så kolla med fingret under expansionskärlet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Nu har jag fått ordning på bilen, bytt vattenpump, termostat och termostathus(som hade en halv luftningsskruv som läckte) allt i sin ordning med luftning etc Bilen går bra och håller tempen, men när jag stänger av bilen så läcker den ut max en halv dl kylvatten från underkant av expkärlet, var sitter membranet och någon som kan veta om var den kan läcka, har också misstänkt att niväkännaren inte fungerar, då den inte säger till när det var tomt i expkärlet?? vad kostar ett nytt expkärl är det svårt att byta? hls JimHook |
|
|
kolla på sprängskissen på realom Länk det är lätt att byta expansionskärl 400 kr ca .vet ej om det är lösningen för dig bara. lycka till mvh mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.