|
|
|
|---|---|
|
Hej! Satt och diskuterade med min kompis idag ang att köpa X1. Men det är något som oroar mig... Om man vill ha Xdrive. En 18d eller 20d. Borde inte det inom en väldigt snar framtid komma en ny 18d? Alltså, på X1 har 20d= 177hk 320d, 520 d mfl har 184 hk snurran. 318d, 118d och x1d har 143 hk snurran. Glappet där emellan är över 40hk 143--> 184. Det täpper man till i 3 serien med 320d EDE på 163 Hk. Men på X1 då? Där har "båda" dieslarna "gamla" specen på 143 och 177hk fortfarande. Är det någon initierad människa som har koll på detta? Tacksam för svar// //CB | |
|
Hur stor skillnad är det igentligen på 177 & 184 hk? Tror inte man ens märker av det i normal körning. //Marin |
|
| det är väl samma motorer fast med annan mjukvara?? då menar jag t.ex 20d motorn som i vissa modeller ger 177hk och i andra 184hk.. det är väl inte en helt annan motor?? | |
|
Jo visst, att 2,0d går upp en 7 hk till 184 är ju "inget", men 18d behöver ju mer effekt, och DÄR gör det skillnad! Vet någon om det kommer en ny snurra till den?? (Typ att man pytsar in 2.0D ede motorn och kallar den 18d...) |
|
| Vad är problemet med att 18d har enbart 143hk? Anser man att det är för lite är det bara att köpa någon av de två större dieselmotorerna. För övrigt så är alla dieselmotorerna på 2.0L oavsett vad modellbeteckningen säger. | |
|
BMW har angivit att ökningen från 177 till 184 hk beror på att de har lyckats minska friktionen med 3-4 procent i motorn. Det handlar alltså inte enbart om någon ny mjukvara. Förbrukningen ska ha sänkts med samma siffror (3-4%). I X3 hoppade de över 163 hk motorn helt. 150 hk hängde tråkigt nog med tills 177 hk kom. "BMW six appeal" |
|
|
Tack bood för ditt svar som gav lite mer insikt. Då är det ju inte bara mjukvaruskillnad på 177hk och 184hk och trots att motorerna är på 2,0l så är de ju inte samma specifikation på dom. Min fråga kvarstår dock om någon hört något om nya motorer då jag fortfarande tycker glappet mellan 18d och 20d är lite väl stort på över 40hk. //CB |
|
| Glappet mellan 18d och 20d är 34hk, inte så stor skillnad om du frågar mig. Det skiljer till exempel idagsläget 41hk mellan 325d och 330d, samt 43hk mellan 330d och 335d. | |
|
@Chris87: Tja det beror ju hur man ser på skaen, 143 Hk är inte direkt slösande mycket i en så pass stor bil. Dessutom så har konkurrenterna börjat att höja sina effektsiffror. Vad jag främst är nyfiken på är om 143HK INOM EN SNAR FRAMTID kommer att få en effekthöjning då ex vis 320d EdE motorn "finns i huset" och skulle göra sig finfint i 18d. Vore tråkigt att beställa en 18d och få gamla motorn. Och att det kiljer mer på 325-->330 etc är av mindre betydelse då effektuttaget där redan är betydligt högre, och tillika även priset. En "tänkbar" setup vore kanske: *18D EDE = ca 140 hk, riktigt bränslesnål endast Sdrive (typ XC60 DrivE) *18D "standard"= 163hk både S och X Drive samma förbrukning som nu eller ngt lägre *20d= S och X Drive, 184 HK för att "slå Q5 mfl på fingarrna effektmässigt med marginal Givetvis är det enligt ditt första inlägg "bara att köpa en större motor", men om det var inte det som var frågan...utan om 20D alt 18D komeemr att få nya motorer nu lagom till 2011 releasen kanske! / |
|
|
Saken med ditt alternativ är att skillnaden motormässigt mellan 18d och 20d skulle vara för liten om 18d skulle få 163hk. Isf ska det finnas två olika varianter av 20d för att det ska stämma motormässigt, men frågan är om det finns någon marknad för det (två olika 20d). Vad blir isf prispåslaget? För en biltillverkare sänker ytterst sällan priserna, utan snarare höjer dem. Det känns onekligen som att om de kommer ett till alternativ mellan 18d och 20d ökar priset på de befintliga (från 20d och uppåt). |
|
|
@ Chris87...igen. Tanken var ju att de "båda" 18D ligger ca 20-25HK under respektive motor... 18d s drive 140 hk supersnål 18d Xdrive snål (2,0D 160 hk cirkus) 20d 184 hk både x och S drive. Om man vill distansera de olika motorerna kan man ju alltid addera ett par 10hk på 20d och då har man 190 hk gentemot 160 för gängse 18d med x drive, samma glapp som Audi har. Var tankar som sagt, fortfarande ingen som Vet något om detta? Pratade med lunds bil häromdagen, de sa att de hoppades på att 20d får 184 hk motorn till 2011 modellen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.