AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.500

Ingen komppresion när man ska starta!

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Som det lyder. Min kompis- kompis har en bmw 523 touring som något har hänt med. Nu vet jag inte om det är en 520 eller 523 men tror det är en 523 manuell. Han flyttade bilen typ 2 meter o dan efter när han skulle starta den så var det ingen komp alls. De tog loss ventilkåpan o vred på starten o allt snurra med som det skulle, vent öppnade o stängde som de skulle men ingen som helst komp. Vad kan detta vara för fel? Nån som kan ge nått tips vore bussigt. Mvh M-killen

M-killen
Han har nog råkat ut för "överfylda" ventillyftare

kan inträffa om motorn startas och bara körs några sekunder
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ingen kompression? Du menar att motorn snurrar runt utan något som helst motstånd och utan att de händer något när man drar på starten(som om när man har tändstiften bortplockade och drar runt motorn)?

Vad är det för årsmodell? Om det är 520 eller 523 touring så gissar jag på att det är en e39 minst? I så fall undrar jag varför man drar bort ventilkåpan för att titta? Bara nyfiken!

Kollat gnista? Kollat ifall bränsle kommer?

BMW Berra, kan du utveckla din gissning, vad är det som egentligen hänt och hur löser man det? Aldrig hört något liknande..
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Den har tappat trycket i ventilltryckarna...Fullgas och gnugga tills den går igång..Inget att oroa sig för. Min 523:a var precis lika dan några gånger. Händer om bilen inte är riktigt servad samt kör sånna där småsträckor som du beskriver.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det kan drabba välservade kärror också, bara man har ett bra batteri så brukar den hosta igång efter några 30s nötande på startmotorn.

//Magnus

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Skillz) Erfarenhet av att kilen på veven har gått åt helvete på en annan bil gjorde att han ville vara säker på att det inte hade med ventilerna att göra, därför lyfta han på ventilkåpan o drog runt den. Är det konstigt tycker du? ganska normalt att kolla de läta skerna först innan man tror att det är motorhaveri.
(Jorsten)
Du verkar ha kommit med de svaret jag hoppats för o som låter troligast. Jag bugar o tackar så länge o återkommer så snart jag vet mer hur det går me den. Mvh

M-killen
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Det är som sagt inget att oroa sig för. Då han har fått igång den så kanske killen bör tänkte på ett oljebyte? :)

Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
M-kilen, OK. Ja nej, jag har aldrig sett eller hört talas om att det hänt något liknande på någon BMW-motor faktiskt. Har han möjligtvist ägt en volvo förut som detta hänt på?

Som du säger, normalt att kolla dom lätta sakerna först.
Som t.ex bränsle, gnista och luft. Vilket ni antagligen kollade!

Och ja, tror man att de nästan kan vara motorhaveri så kan jag förstå att man drar av kåpan.

Fast alla gör vi ju på olika , som sagt var jag bara nyfiken!
Om kamaxeln stannar av någon anledning så blir man pinsamt medveten om detta efter ett par varv på vevaxeln, ventiler möter kolvar osv, det är inte bra alls. Så av den anledningen är det kanske onödigt att riva av ventilkåpor osv. Hydrauliska lyftare eller tryckare som strejkar kortvarigt som i exemplet ovan inträffar på en del bilar ibland, är inget unikt för BMW. Principen är samma på de flesta, det tycks ha med olika oljekvaliteter att göra, vissa drabbas då och då, andra aldrig. Oftast händer det just vid kort stunds körning av motorn, t.ex inne på verkstäder osv

FP
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej allihop. Börjar svara skillz) Nja jag har ju inte hört att kilen gått på nån bmw men detta hände faktiskt på en audi a4 QT o det hördes inget att nått krockade i toppen ventil+kolv så av den anledningen kan man ju kolla så allt snurrar med under kåpan, inget konstigt med de tycker jag som skruvar bmw ofta.

Nu går 523 igen o det var precis som jorsten sa. Varför oroa sig när man kör bmw:) Den hade tappat trycket bara, Han drog på starten o till slut startade den o går bra nu. Fast han byter allt olja regelbundet så den är väl sliten kanske? Tack för mig o tack alla för era bidrag med tips även om jag inte kopplar att kolla gnista bränsle o luft till ingen komp?

M-killen
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Vilket tur att det var så enkelt som det var. Kör lugnt i sommar.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Alltså, för att motor ska kunna gå så krävs det att motorn har gnista, bränsle, luft och kompression.
Så att kolla på dom andra 3 faktorerna är ju basics för att kolla vad som är fel när en bil inte startar, så om du inte kopplar detta om du brukar skruva bil så kanske det är dags :) Får bilen inte 1 grej av dom sakerna så startar inte bilen, så enkelt är det! Mycket enklare att felsöka när man vet vad som gör vad.

Försöker bara förklara för dig så du kanske får det enklare att leta fel i framtiden!
Och som jag sa i mitt föregående inlägg så var jag bara nyfiken, så du behöver inte haka upp dig på att säga att det inte är något konstigt med det :) Alla gör vi ju på olika sätt som sagt.

Kul att det löste sig!
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
skillz) ärligt så blir jag lite förbannad på att du försöker få mig att vara en idiot som inte vet att man kollar de sakerna först för de vet jag redan.
Va jag försökte säga var att jag inte fatta vad gnista o bränsle har med att den inte har kompression!!!!! Även om du inte har gnista eller att den inte får bränsle så har du kompression. Jag har då aldrig haft en bil som tappat kompen på grund av gnista o bränsle bortfall!!!! Hoppas du förstog bättre nu va jag mena skillz o du ( de var inte illa menat mot dej att jag härsknade till lite) De gör de flesta på ett eller annat sätt. Ha de bra

M-killen
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Tjenare!
Problemet med att flytta bilen att kall starta bilen och flytta den ett par meter....och sen går den inte att starta har nu hänt mig för andra gången.
(Överfyllda lyftare)
Första gången var det med en manuell 520 -e34...och då drog jag igång den. det tog nog 100-200 meter innan den tände.
Nu är det värre....nu har jag en 520 e39 med automatlåda. Den blir tuff att dra igång..
Har kikat runt och det verkar kubba lösa sig om man nöter på strtmotorn ett tag.
Några tipsar om att man skall hålla full gas medans man nöter på start motorn...varför?
Andra om att man skall plocka säkringen till bensinpump eller dyl.

Någon som har konkreta tips på hur man lättast kommer ur detta tillstånd?
(batteriet står just nu på laddning inför morgondagens övningar)

Tacksam för svar. //Simon
Om du väntar ett antal timmar så tror jag trycket i lyftarna har jämnat ut sig och allt är OK, det brukar lösa sig på detta sätt.
Det är när man inte kan vänta som man får nöta på startmotorn för att snabba upp förloppet.
Det här med fullgas osv tror jag relaterar till gamla tider med förgasare osv och spelar ju bara roll när motorn pumpar med kompression osv.
Samma sak med bränslepump osv, man vill förhindra att bränsle sprutas in och pumpas vidare ut i avgas och katalysator.

FP
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Bilen rullar igen!
Blev ett väldigt malande på startmotor (med start hjälp) innan den långsamt vaknade till liv igen.
Pratade med en bilmek idag som menade på att man skall hålla fullgas medans man maler, så att motorn får så mycket luft som möjligt.
Hittade dock inte säkring får bensinpump( nr.54 har jag inte då det endast gäller M5)
// Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.