AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.808

Automatlåda: Styra växlingar med gasen?

Har nyligen fått köra en del i en väns nyinköpta MB E 350 CGI och har märkt något intressant med hur den växlar. I de automatbilar jag tidigare provat så verkar det finnas två lägen, tidig uppväxling vid normalt/gaspådrag eller uppväxling vid rödmarkeringen vid fullt gaspådrag. Jag har dock märkt att i Mercan så finns det en
massa olika växlingspunkter beroende på hur mycket gas man ger. Allt mellan 2000 rpm, 3500 rpm och varvstoppet. Detta gör att man känner att man har mycket mer kontroll över växlingarna. Har inte kört så många BMWar med automat, så jag undrar om BMWs automater funkar likadant? Jag provade en X123d
i höstas och vad jag minns av den så växlade den upp väldigt tidigt vid mellanmycket pådrag. Gav man mer gas så varva den bara upp utan att växla. Verkade inte finnas så många mellanlägen.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Växlingspunkterna ska ju styras av belastningen. Min gamla S40 T5 AWD betedde sig exakt som du säger, dvs det gick att få den att växla vid vilket varvtal som helst beroende på hur mycket gas man använde.

Länge sedan jag körde en BMW automat, men jag skulle bli förvånad om de inte betedde sig likadant.

-------
//Lövet
Is
468
Ismo
735iA -87
Så har mina automater fungerat, Dodge RAM B250 Nomand, Volvo 245, BMW 735iA och farsans V90
wi
61
wikz
328iA coupe -96
Japp! Min e36 328 gör också så :)
Pi
32
Pilis
BMW 530 dA Touring -07 LCI
Många automatfrågor :)

Automaten tar hänsyn till gaspådrag och hur aggresivt man trycker på gasen. Snabbt tryck resulterar i snabbare respons, kanske ned växling och uppväxling vid högre varv. Släpper man av på gasen växlar den inte upp omedelbart utan avvaktar för att se om man vill motorbromsa eller brassa på igen. Håller man bara jämn fart växlar den upp efter ett par sek.

Mjukt men ganska tungt gaspådrag ger ingen nedväxling utan bilen segdrar och växlar upp något tidigare, dessutom växlar den oftast upp när man lättar på gasen, även om man fortfarande accar svagt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.