AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.967

Klonk i framvagn vid körning på ojämn väg etc?

Visa användare
25
HostileNation
BMW X5 4,4iA E53 -03
Nu har jag fått igång min kärra efter att vattenpumpen gav upp. Men när jag var ute och åkte idag så märkte jag att det "klonkar" i framvagnen när man kör över gupp som är rätt hastiga och tvära. Ungefär som att man tar en kastrull och slår med en slev lite löst. Dessutom vibrerar bilen i hastigheter vid 90-100km/h. Dock tror jag det kan bero på obalanserade däck då det inte är samma sak med vinterdäcken. Men någon som har bättre erfarenhet kanske anser att det har någon inverkan på problem då det kanse är ett symptom på något, vad vet jag? Vad kan detta bero på? // MvH
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Det kan vara krängningshämmarstagen som är slut, dom brukar klonka rätt rejält och just vid tvära farthinder eller gupp!

Att du har vibrationer vid dom hastigheterna med just sommarhjulen och inte vinterhjulen kan bero på antingen som du säger, obalans eller även att dina sommarhjul är större än dina vinterhjul (vilket jag antar att det är?) är dina sommarhjul runt 18"? I så fall brukar vibrationer uppfattas mycket lättare då gummiprofilen är mycket lägre än t.ex vinterdäck som har högprofilsdäck och där vibrationerna inter åker iväg ända upp i ratten eller arlset så vi känner av det.

Men det kan även vara de bakre länkarmarna som är problemet i framvagnen (det finns 4 länkarmar i framvagn totalt på e34). Men de bakre är de som brukar skapa vibrationer vid just 80-90km/h (känns i ratten), känns det i arslet så är det bakvagnen problemet ligger i.
Visa användare
25
HostileNation
BMW X5 4,4iA E53 -03
okej får ta och kolla upp det då kanske. Nja, mina vinterdäck är 15" och sommardäcken 16". Men samma sak när man bromsar in så vibrerar det rejält också. Från början när jag bytt däck var det inte så men det uppstod efter några veckor. Och det är inte ifrån baken, det kommer framifrån för det känns som att man har någon form av vibrator i ratten.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Klonket kan även bero på styrväxeln är lite glapp!
Krängningshämmarstagen är väl Nr1..Sen har du nästa alternativ.. Som är bussningarna till infästningen för stötdämparna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.