|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Jag har en BMW 520i e39. Nu har ena bakfjädern fått en spricka och till följd av det gått av. Inga problem med bilen i övrigt. Dock skulle jag byta bromsar i väntan på spiralfjädrarna som jag beställt. Då lossnade den ena lyftpunkten vid gummitätningen och trycktes in en bit det blev ett hål kan man säga inte alltför stort. Men antagligen har rosten gått igenom där. Jag måste hur som helst komma åt fjädern och stötdämparen någon som har några förslag hur? Jag tänkte att det kanske borde gå med en 4-punktslyft på en gds hall som jämnar ut vikten på hela bilen. Vågar inte bara hissa upp ena sidan? Vad tror ni? | |
| Lyft i diffen. | |
| En GDS hall på en OK mack har ju inga såna lyftannordningar ? Dom har väl bara lyftramper som lyfter hela bilen och inte så att du kan meka med t.ex fjädrarna! | |
|
GDS har jag aldrig sett annat än ramper man kör upp på. Som sagt är diffen är ett bra ställe att lyfta upp bilen på,men det förutsätter att du har en garagedomkraft, med vanlig blir det lite knivigt. Glöm inte pallbockarna! :) |
|
| Med en Jack-pad (rund puck i polyuretan) på lyftplattan till en garagedomkraft kan du lyfta i slutväxeln som föreslås, eller t.o.m. ett stycke bakom rosthålet vid domkraftsfästet. Jack-paden fördelar trycket ypperligt. Jag lyfter bilen på enpelarlyft, med bara tunna gummiskydd på tallrikarna. Direkt mot plastsköldarna under trösklarna. Går finfint. Svetsa sedan igen hålet, eller i väntan på en riktig lagning försegla med allas vår vän silvertejpen, så slipper du fylla tröskeln med gegga som binder fukt. | |
| I Borlänge finns två st OKQ8, en har sån ramp man kör upp på och den andra har armar som man sätter under "puckarna" :) | |
| Tack för hjälpen, använde först en jackpad på en träkloss som jämnade ut vikten. Var absolut inga problem. Stötdämparna var dock ett grisigt jobb som tog sin beskärda del av min tid. Skulle gissa runt 10 timmar i arbetstid med lite rostlagning och tvätt när allt var monterat.! | |
| är det så pass bökit o byta fjädrar?? oshit jag som tänkte göra det på min runt om.... | |
|
Tycker det känns lite olustigt att man fortfarande ser rekommendationer att lyfta halva bilens vikt i slutväxelhuset (av aluminium om jag minns rätt). Det är länge sedan man kunde lyfta en bil i slutväxeln, dvs då det var bastanta hus med tillhörande stela axelrör ut till hjulen osv. Även då förekom inte sällan skador pga detta... FP |
|
|
Du menar alltså att diffen skulle ta skada? Jag kan lova att du kan lyfta hela bilens vikt om det skulle va så. Det är nästan så jag skulle kunna ta med en av mina 10 diffar till jobbet och sätta dom i pressen, den kan trycka 10 ton, jag slår ju vad om att bultarna går av innan diffen. |
|
|
Skönt att höra. Varför inte förklara detta för verkstäder, bilprovning, gummiverkstäder osv. Då slipper de larva sig med lyftpunkter ute i sidorna, på rambalkar osv, det är ju betydligt enklare med en i mitten osv. Jag tror inte att diffhuset nödvändigtvis tar skada om man har tur, men studerar man bakvagnen med hjälpram och alla bussningar osv så förstår man att det inte är avsett att trycka upp halva bilens vikt genom dessa. Jag vill åtminstone inte ha några flexibla element mellan domkraft och bilchassie, lika lite som jag vill ha nåt flexibelt under domkraften osv. FP |
|
| Nu kankse inte ni bor där men okq8 i årsta har nya fina lyftar som man lyfter i längstgående balkar och frigör hjulen. | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har funderat en längre tid angående att lyfta i slutväxeln då det råder delade meningar. Som folke (och även Japmax) är inne på så är troligtvis inte själva slutväxelhuset i största riskzonen utan rambalk och dylka komponenter är nog i större fara. Slutväxeln på iallafall E30 och E34 (tror även E39) är gjorda i någon typ av gjutjärnsliknande material (endast kåpan är gjord i någon typ av lättmetallegering). Så denna håller nog utan problem. Men tittar på man på bakvagnskonstruktionen så finns det vissa orosmoln att lyfta i slutväxeln. Här är en länk till en E30 bakvagn (E34 i princip likadan fast lite kraftigare hjälpram och bärarmar och att fjädrarna är av coil-over typ istället) Länk Så hur bärs bilen upp i normalt tillstånd? Vi börjar baklänges, från marken. Kraften går sedan via däcken, hjulnavet och via bärarmen och upp genom fjädrarna och karossen där fjädrarna slutar. Notera att inga krafter för att bära upp bilen går via hjälpramen. Men hur går krafterna när vi lyfter i slutväxeln. Vi går via marken, domkraften, slutväxeln och via dess fyra skruvar i hjälpramen och ut i hjälpramens två "armar" och upp genom silentblocken och slutligen ut i karossen. Den absolut svagaste länken här, tror jag, är definitivt där slutväxeln sitter fast i hjälpramen. Notera att man inte ens lyfter i hjälpramen utan man har en hävarm (ungefär lika lång som halva slutväxeln) mot hjälpramen och den "tunga" som slutväxeln är fäst i. Just denna "tunga" har jag sett några som spruckit på en del E30:s iallafall (dock oftast i kombination med "inspirerad" körning och mycket effekt i motorn - inte när man lyft bilen i slutväxeln). Men då hjälpramen och slutväxeln är ganska utsatt brukar dessa vara ganska rostiga (håller precis på att snygga upp en bakvagn från en 325ik E30 och det var en del rost att mejsla bort) så är det inte omöjligt att dessa kan vara försvagade och efter kanske 10 lyft så ger kanske hjälpramen med sig. Att leda bilens halva vikt genom silentblocken vet jag inte om det är bra eller dåligt. Måste dock erkänna att jag ofta har lyft min E30 (och även E34 några gånger) genom att sätta en/två jack-pads under silentblocket och hissat upp bilens ena sida. Detta eftersom jag helt enkelt inte hittar någon bra lyftpunkt där bak på en E30/E34. Och E39 är säkert likadant. |
|
E39:ans slutväxelhus är i järn av något slag. Jag gissar att det är segjärns-gjute. Har svårt att tänka mig att 5-700 kg kan göra någon åverkan på själva huset. Däremot om man har ett alu-hus med kylflänsar och lyfter med något hårt (domkraften direkt) och får hela lasten på en kylfläns kanske man kan få lös en flisa. När diskusisonen var uppe tidigare räknade jag på slutväxelupphängningens reaktionskrafter av vridande moment genom drivlinan och även om jag inte kommer ihåg siffrorna, så lyfter jag gladeligen i slutväxeln idag. Att verkstäder som dagligen lyfter bilar har en och tvåpelar lyftar för stadiga säkra lyft på 4 punkter ser jag lika naturligt som att de flesta inte åker omkring med tre-hjuliga bilar likt Reliant :) D.v.s. det är inte slutväxeln man ska oroa sig för utan sin egen hälsa, när man vingellyfter på en punkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.