|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag funderar på att köpa en max 1 år gammal bmw 118d,mest för de kan vara kul att ha nått som drar lite..Har varit och prov kört och jag tycker den va jätte trevlig att köra.Men jag är rädd att den bli jobbig på vintern,bor i norrland.Golf gti dsg 09- är också med i tankarna.Eller en a3 2,0tq 09-.......har så svårt att bestämma mig.jag tror bmw har bäst kvalite och är klart roligast att ratta,är less på rappel bilar efter ha kört saab dom senaste åren.Hur är 118d på vintern igentligen?har haft endel gammla volvos och de va ingen höjdare.Tycker 118d är en fin bil me m sport packetet.men sjukt dyr för så liten bil.Jag är väldigt sugen på bmw men kan inte bestämma mig om man ska köpa en sån eller golfen som också är helt okej.Några bra råd? mvh leif | |
| vet inte hur mcyket snö ni har där uppe och med den kylan blir väl bilen ibland svårstartad speciellt en diesel eller har jag fel?? i linköåing eller rättare sagt hela sverige var det väl rekordmycket snö denna vinter och jag klarade mig galant.. har sagt till mig själv att klarade jag denna vinter så klarar bilen allt för så har det verkligen kännts i år.. på sommaren är bilen en dröm och chassit är nog lite för bra för en 1.6:a som jag har .. | |
|
Efter att ha kört 120i i ett par år under vintern kan jag inte säga att 1-serien är bra vid vinterväglag. Gäller att ha riktigt bra vinterdäck, men ligger det 10cm snö eller mer alternativt tjockare modd är risken stor att det blir problem att komma iväg från stillastående. Vet inte hur många gånger jag fått försöka gunga loss bilen och det har inte alltid hjälpt trotts bra dubbade vinterdäck. Några gånger har jag t o m fått ta hjälp utav bilsnöskyffeln. Bortser man från detta är 1-serien en kanon bil som är helt underbar att köra oavsett årstid, bortsett från när det ligger mycket snö ute. Med M-sportpaket är den som en gokart och helt underbar att ratta runt i tajtare svängar. Kan varmt rekommendera en sådan. Utav de tre du nämnt är garanterat A3:an med Quattro fyrhjulsdrift överlägset bäst vid vinterväglag, men jag har aldrig testat någon så kan inte svara på hur den är att köra. |
|
| Ja så mer man spekulerar jobbigare blir de.Trevligt att få höra att dom då verkar funka på vintern.kanske de beror på den jämna vilkt fördelningen dom har.Finns en 118d 09a på blocket med m sport men uten xenon för 229000kr som är fin.jag tycker 1serien är snyggare utan xenon dom blir så stirriga med.Jag måste ta och bestämma mig snart,kör så lite per år att 120d med 2400 i skatt känns onödigt.Blev kär i 118d,en av dom trevligaste bilar man kört,och då har man provat 335an m fler.Men golf/a3 känns mer förnuftigt.....vet inte va de blir än. | |
| Tror A3 känns som ett vettigare alternativ vid vinterkörning men tycker 1 serie funkar bra också! Bara du satsar på bra däck och lite fart tar du dig fram på dom flesta ställerna, sen kan man ju ha lite skoj på vägen också:) | |
|
120d + 18" dubbat på vintern är ingen bra kombo när snön överstiger 1 cm... Alla andra dagar är det underbart! 320xd är inget du funderat på? |
|
| jag hade inga problem med min 123d nu i vintras, nya odubbade funkade kanon, kanske inte för en oerfaren förare och man måste tänka sig för lite innan man hittar på något dumt men jag fastna inte en enda gång, och vad det gäller diesel och svårstartad så var det inga problem i -30C | |
| Inga större problem i vintras här heller, jag var ute vid alla tider (även när det var som värst och man skulle "stanna hemma"). Bara man är medveten om att just att komma iväg kan vara lite knepig. Kom fram till att det funkar lite bättre när man backar. Så jag ställde mig alltid så att man kommer iväg baklänges, helst i nedförsbacke och sedan se till att man skapar spår med bakvagnen så att man kommer iväg framåt också. När det väl rullar funkar det fint fint. Detta är alltså i omständigheter där ovana förare fastnar med framhjulsdrivna bilar... dock klart att en Quattro klarar sig bättre ;-) | |
|
"inga problem" och sen kommer beskrivningar om hur man måste parkera och att man inte ska stanna... Jag älskar också BMW, men kan fortfarande se brister... Sen tycker jag ju att fördelarna överväger nackdelarna, vilket gör att jag kommer att fortsätta köra BMW! |
|
|
Även här så passerade vintern smärtfritt. Trots mycket mer snö än vanligt här i Skåne. Odubbade 16 tummare låg på och bilen gick bra i snön. (så bra som man kan förvänta sig från en mindre bil i snön) Och om du bor i Norrland så är det väl knappast så att du får en chock om det snöat på natten innan du ska ut och köra? Har du överlevt med gamla bakhjulsdrivna volvos utan hjälpsystem m.m. så kommer 1:an att vara en barnlek i jämnförelse. För min egen del så är jag så nöjd att nu när vi väntar nedkomst så kommer vi antagligen skaffa ännu en 1:a istället för den kanske mer praktiska 3:an. Du lär bli nöjd vilken bil du än väljer, alla är bra bilar. Följ ditt hjärta bara, annars kanske du går och ångrar dig senare. |
|
|
Marcus: på engelska forum så klagade folk att de fastnade på en isig nästintill plan uppfart med sina 19" sommardäck. Så kan det gå. Det är ett faktum att det är svårare att komma iväg med en bakhjulsdriven bil med ganska lite vikt på axeln. Poängen är att man med lite förnuft kan klara sig ändå i svåra omständigheter. Fler tips: när man kör iväg, var väldig mjuk med kopplingen, antispinn kan inte hjälpa i lägsta farten. När man väl rullar lite och släppt kopplingen, så kan man gasa fullt och antispinn kommer att göra det mesta av greppet som finns. Har en brant >10% uppför utanför garaget hemma och kommit upp varje gång! (inte sandat mer än normalt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.