AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.318

strejkande styrbox?

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
hej.
idag på väg hem från jobbet precis efter en omkörning så ryckte bilen till sen reagerade den inte alls på gasen, la i friläge och bilen gick på tomgång, om ja stämplade då så gick den upp kanske 200rpm. stängde av bilen i farten och startade om och då gick den precis som den skulle, full gasrespons igen! någon som varit med om något liknande eller va de bara datorn som totalt hängde sig?
Fo
88
ForesT
BMW 135i -08
Jag har varit med om något liknande på min och enligt BMW kan det bero på att bromsarna blir för varma. Jag vet inte vilka modeller detta gäller, men enligt BMW så stryps effekten om bromsarna börjar bli för varma. Detta för att lugna bilen/bromsarna så de inte havererar. Låter ganska skumt på ett sätt, särskilt med 135i som borde klara tuffare körning?

Har dock bara upplevt detta en gång och har även kört hårdare än den gången också utan att uppleva detta igen. Så jag vet inte hur pass trovärdig "bromsteorin" är.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag har kört betydligt hårdare med mina bromsar än jag gjorde denna gången, tror knappt dom va varma faktiskt. Och sen känns det konstigt att man skulle strypa all effekt?
Låter som den gick i "limp mode", att motorstyrningen känner av att nån parameter blivit för tokigt. Inte helt ovanligt på hård trimmade bilar (precis efter omkörning => hur hård har du kört innan?). Hur som helst, det borde finnas en felkod (till), kolla med din rts...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
hade väl gått ganska hårt på landsvägen, men om man får limp kommer inte de upp i idrive då? har för mig de gjorde det när jag åkte med en 335a. och när det är limp mode så är det väl bara reducerad motoreffekt också? jag fick 0 i motoreffekt. men vad vet jag, bara spekulerar:p
RY
155
RYN
545e -21
Nog för att det finns mycket givare och övervakning i en modern BMW men någon tempmätning på bromsarna finns det väl ändå inte?
Visst är det lite konstigt om du inte fick felmeddelande. Kanske engångsförteelse... kolla dosan som sagt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.