AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.290

Olja till servostyrningen

Är det någon som vet vilken oljetyp till servostyrningen jag skall ha till min 728i

Segovia
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hej! Det är antingen ATF eller CHF olja. Se om du kan avgöra på färgen, ATF har en rödaktig färg och CHF har en grönaktig färg. Du får aldrig blanda dessa två! Så om du bara ska fylla på så måste du vara 100% säker att du fyller på med rätt.

Notera att det dessutom finns två CHF oljor, CHF 7.1 (mineralbaserad och ljusgrön och arbetstemperatur mellan -40 och +100 grader C) och CHF 11S (syntetbaserad och mörkgrön och arbetstemperatur mellan -40 och +266 grader C). Du skall inte blanda dessa två heller!

Om servooljan inte bytts på länge så är det isåfall ett bra tillfälle att göra det. Då vet du med säkerhet vilken olja du har. Gör du detta är det alltid rekommenderat att välja CHF olja (CHF 7.1 eller CHF11S - där CHF11S är lite bättre än CHF 7.1) som ny olja då CHF klarar kylan bättre (bättre kallegenskaper än ATF).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu blev det lite fel i mitt förra inlägg, CHF 11S har en arbetstemperatur på -40 och +130 grader C - inget annat (lite förväxling av C och F enheterna bara)...
Tack så mycket!
Det var verkligen till hjälp!

Segovia
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.