AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.204

Vinande ljud vid varm motor 540ia -01? Membran?

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
När bilen är varm så gör den ifrån sig en svagt vinande ljud samt jag har väldigt låg tomgång ca 400 rpm vid avslagen ac, något högra med. Om bilen står på tomgång och jag gasar mycket försiktigt så pendlar tomgången.. Höjer jag däremot till ca 2000 rpm så ligger den där stadigt. Bilen ryker inget vid kallstart men kan det vara membranet ändå? Tystnat faktiskt då jag svänger på ratten och belastar motorn med det kan ju också vara för att motor vartalet sjunker då jag belastar servopumpen. kan det vara membranet tror ni?
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Ingen som hade någon idé?

Har iaf beställt ett membran nu så vi får se om det blir något skillnad. Kostar nu 630kr + packningar på BMW. Såg det fanns på Schmiedmann också för 530 kr pirat men då var det dock över 7 dagars väntetid så det fick bli ett orginal.
Jag är nybliven 540 ägare (en 03a som gått 15500 mil, haft den en vecka). Tycker också mig höra ett svagt vinande ljud ibland men enbart på mycket låga farter tror jag (typ krypfart). Hmmm, men jag har nog tvärtom tydligast lagt märke till ljudet vid kall motor.

Tycker dock motorn känns bra på alla sätt och vis hittills. Ingen aning om det är normalt ljud från den här V8an eller om det kan ha att göra med membranet.

Skriv gärna hur du upplever motorn efter membran bytet.

En skillnad på den här V8an jämfört med M54 motorn jag hade tidigare är också att jag upplever att normal arbetstemperatur är Betydligt högre i V8a motorn. När man vevar ner rutan för att köra igenom garagespärren känner man värmen omgående. ;-) Tempvisaren är dock helt normal, alltid.
Finns en hel del trådar om 540 och vinande ljud. Skriv 540 vinande i sajtens sökfunktion. Automatlådan, viskoskoppling? och membran verkar vara vanliga teorier.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Jag hade ett vinande ljud på min 523:a och det var "insugsbäljen" som tog in tjuvluft. Det påverkade inte bilen på något sätt men det var detta vinande ljud på lägre varv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.