AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.640

tjocklek på plastad baslåda?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Håller på att bygga en baslåda att ha över batteriet i min e39 touring. Den är helt i glasfiber och polyesterplast. Den är på 14 L och blir försedd med ett 8" baselement. Frågan är då bara hur pass tjock man måste göra väggarna? Den är ju inte det minsta fyrkantig så rätt drygt att plasta!
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag gjorde min ca 5 mm tjock, och den blev grymt styv. Sen har den ju stöd från omgivningen eftersom den är gjuten på plats vilket bidrar ytterligare till stabiliteten.
Starkt blir det garanterat, dock kan ju de relativt tunna väggarna vibrera och ge oönskade ljud ifrån sig. Kan till viss del avhjälpas med dämpmassa som klistras på insidan, och en filtmatta på utsidan, men det har du förmodligen redan, men sätt gärna filtmatta runt om även på ej synliga ytor.
När du knackar på lådan så skall det helst kännas och höras helt dött ut, som att knacka på en sten, dock svårt att uppnå på en plastlåda..

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Okej, tack för svar! Nu har jag plastat säkert tio lager, vet inte hur tjockt det är men det måste vara tillräckligt för nu börjar lådan bli ganska tung...:) Det gick åt en hel del mer polyester och glasfibermatta än planerat oxå för den delen! Man kan fortfarande känna en del vibrationer när man knackar i baksidan av lådan men det känns inte som mer glasfiber skulle lösa det, har inte blitt nån skillnad efter de senaste lagren jag lagt på...
Det kanske blir bättre efter man lagt på högtalarmattan och monterat högtalaren?
Vad är det för dämpmassa man kan ha på insidan? Är det istället för dämpull eller har man både och?

Köpte en JL audio 8". Det fanns både 4 och 8 ohm att välja på, så i brist på bättre vetande tog jag 8 ohmaren. Rätt eller fel?
Har ett MDS monoblock 850. Duger det till att driva denna 8:a?

Man har isf både den tunna 3-5mm självklistrande dämpmattan och sedvanligt dämpull efter behov. Du bör hitta klistrande dämpmatta av olika slag både hos Mekonomen, Biltema och hos de seriösa billjudsbutikerna.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tjocklek är inte allt.

Bättre då att staga lådan tex genom stag eller kanter man plastar upp.
Då JL audio 8" basen är en fin bas tycker jag att det är synd att driva den med ett MDS steg. Då det även är ett mono steg och högtalaren din är 8 ohm tror jag desvärre ej att du kommer att få ut mycket effekt alls ifrån din förstärkare.
Mono steg brukar må bra av 2 ohms högtalare för att få ut bra effekt från dem generellt.

Om du vill ha bra drag skulle jag hellre satsa på ett äldre tvåkanals steg som man kan få till en billig peng och de kommer att skjuta på basen bra. T.ex. Lanzar, rockford eller hifonics steg.
Om du bor i stockholms området kan du få provköra med ett äldre rockford steg, DSM200 som ligger på 2*100W i 4 ohm. Ett liknande steg kan man få tag på för runt 1000 lappen och det kommer garanterat att ge mer punch och drag än ditt MDS steg.
Sökte runt lite ang MDS-steget ovan, men det verkar ha utgått/ersatts. Jag betvivlar inte att det kan driva baselementet ovan, hur mycket effekt det isf presterar kan jag inte svara på.
Slutresultatet beror som alltid på mycket mera än bara watt, vilket sällan diskuteras...)
Men att slutsteg generellt skulle "må bra av att driva 2 ohms högtalare" kan jag inte hålla med om. Jag har sett/reparerat alltför många förstärkare genom åren och konstaterat många som inte klarar för lågohmiga belastningar.
En högtalare har ju aldrig en konstant impedans, 2 ohm nominellt kan innebära allt från under 1 ohm till flera ohm vid praktisk drift. Förutom elementet och talspolens impedans spelar även typ av låda och annat in. Låga impedanser innebär höga och många gånger okontrollerbara strömmar, och när man ändå har en spänningsomvandlare i slutstegets nätdel så är det betydligt "trivsammare" för slutsteget att ha en högre spänningsnivå och lägre strömmar, uteffekten blir ju densamma. Högtalare, kablage osv kommer att jobba med mindre strömmar och allt blir under bättre kontroll.
Man höjde ju en gång nätspänningen i bilar från 6 till 12 volt, av en viss anledning..

Saxat ur ett forum ang. MDS bl.a:
"Om din högtalare är sagd att klara 4 kW så skall spolen alltså klara av en helt otrolig mängd ström... lite enkelt: Om man kopplar din högtalare direkt till bilens 12-volt så kommer antingen ett gäng säkringar brinna av eller så. Det enda som bör bli kvar i helt skick är din högtalare... Betänkt att en startmotor är på sådär 1 kW och då kan man se på dennes kablar vad som krävs. En annan syn på det hela är att siffran 4 kW är lite osann och det tror jag nog mer på...."

Så kan det bli om man skriver i ämnen som man kanske inte behärskar fullt ut.
Som en fotnot kan nämnas att om man ändå vill testa att koppla sin högtalare direkt till bilens 12V så utvecklar t.ex en talspole med 6 ohms resistans hela 24W. (obs, inte impedans som vid växelspänning). En högtalare med 8 ohms impedans brukar ha i storleksordningen 6 ohms resistans i talspolen, sen kan man interpolera lite och räkna på motsvarande värden vid t.ex 4 ohms impedans osv.

FP
Har jag tolkat dig rätt folke, du menar att 8 ohms högtalaren är att föredra före 4 ohms högtalare på ett mono steg med ditt inlägg ovan?
Jag skulle personerligen alldrig rekomendera någon att köra ett mono steg på en 8 ohms högtalare.......

Nu sa jag inte direkt att alla slutsteg "mår bra" av att lastas ned. Det jag sa är att många "mono" steg idag generellt är uppbyggda så att du behöver lasta ned dem för att få ut hyffsat mycket med effekt ifrån dem.
Jag pratar absolut inte om vanliga två eller fyrkanals steg här utan enbart om mono steg.

Vad jag hittade på nätet om MDS 850 Monoblock är att det kan ge max 850W i 2 ohm och 500W RMS (2 ohm) / 250W RMS (4 ohm). Det stog dock ej något mer om siffrorna om vid vilken volt de är tagna eller dist och dyl. Detta skulle tyda på att MDS steget kommer att ge ut 125W RMS i 8 ohm belastning om effekt kuben på steget är kvadratiskt. Sedan är de troligtvis mäta vid 14.4Volt spänning så du får dra ned effekten lite till.

Jag skulle inte heller lasta ned billigare XXX steg som du skriver för att de oftast går sönder då.

Att sedan dra in effekt tålighet på en talspole och olika lådalternativ vet jag inte vad det tillför. Då bör du väll även dra in att det är större risk att bränna en talspole med ett litet dåligt steg jämfört med ett bra steg.
Om du spelar med en viss effekt på bägge stegen 100W så kommer bägge stegen att ge ut samma volt, det lilla steget klipper och lämnar fyrkantsvåg vid den effekten medans det bra steget ger en ren sinus våg ut. Då kommer det dåliga steget att belasta talspolen med ca 3 ggr så mycket effekt som det bra slutsteget. Eller stämmer inte det;-)
Då RMS egentligen inte betyder något hur det är mätt så håller jag med dig om att man ska ta effektåligheten med en stor nypa salt.

Mja, du får allt förtydliga lite. Grundlagar som Ohms lag och effektlagen gäller alltid, i alla lägen. Ett slutsteg (varje kanal) är inte annorlunda i sig om det är byggt som en, två eller fyra i ett och samma hölje, förutsatt att kylning och matningseffekt svarar upp mot behovet i varje enskild konstruktion. Allt annat är mest reklam och marknadsföring, visst vill man sälja olika produkter under olika premisser, mest för att kunna ta bra betalt osv.
Men åter till tekniska grundlagar. Vad exakt menar du gör att visst steg (mono steg t.ex, men kan likaväl gälla två steg i ett hölje), inte skulle kunna driva en 8 ohms högtalare, likväl som en på 4 ohm, likväl som en på 16 ohm osv? Självklart kommer effekten att variera (ohms lag igen) eftersom steget kommer att leverera en konstant maxspänning ut som bestäms av tillgänglig matningsspänning från nätdelen.
Därför får du förklara i detalj hur du kan få ett steg som lämnar 100W ut i båda fallen (förmodar att du menar 4 och 8 ohm) att "ge ut samma volt"?
Börja där så tar vi diskussionen vidare sedan, med lådor, resonansfrekvenser osv, hur detta kan påverka högtalarens last mot förstärkaren osv. Sånt här är intressant, säkert kan någon villrådig läsare få svar på sina frågor.

FP
Det jag menade med att ett tvåkanals steg är att föredra framför ett mono för att driva en 8 ohms högtalare är att tvåkanals steget bryggkopplar du troligtvis och då får en 4 ohms last på steget istället för 8.

När det kommer till bashögtalare och effektålighet får man nog dela upp dem till elektrisk effektålighet, hur mycket spolen klarar innan den smälter och fysisk effektålighet, slaglängden som basen kan spela utan att gå sönder. Den sista, den fysiska effektåligheten med möjlig slaglängd är väldigt beroende av lådtyp och vilken frekvens du spelar. En basreflex/portad låda ger ju inget stöd under avstämningsfrekvensen och därav det viktiga i att ha ett subsonic filter om man använder sig av dem.

När det kommer till den elektriska effektåligheten tror jag att du missförstog mig lite med mitt exempel på 100W ut mot en bashögtalare. Jag är väl medveten om ohms lag och menade inte att ett steg lämnade 100W ut i 4 respektive 8 ohm (även om det finns steg som är uppbyggda så att de lämnar samma effekt ut oberoende av impedansen, PG Xenon steg)
Det jag menade var att man inte bara kan titta på hur mycket effekt som går ut, utan även vid vilken distorision och tid effekten spelas över högtalaren.

Exempel, om man tar två slutsteg som spelar t.ex. en 200Hz sinus ton med 100W effekt över en 4 ohms bashögtalare.
Det ena steget är ett dåligt uppbyggt och överspecat steg på 100W och det andra är ett bra uppbyggt steg som klarar att ge 100W utan problem utan någon klippning.
Om man drar det till extrema gränser och säger att det överspecade steget på 100W klipper totalt och ger en fyrkantsvåg ut vid 100W och det andra steget ger en klar sinus signal ut vid 100W utan någon distorision. Då kommer det dåliga överspecade steget att belasta högtalaren med betydligt mer effekt och bränna talspolen betydligt tidigare än det bra slutsteget. Även fast man kan spela högre med det bra steget.
Det jag menade med detta är att man kan bränna en talspole med ett 100W slutsteg även fast högtalaren är specad för 150W RMS

Sedan är begreppet RMS i sig lite omtvista:)
Länk
Länk
OK. Jag tror du menar att ett bryggkopplat steg KRÄVER en högre impedans ute i lasten (högtalaren) jämfört med de båda monostegen innan de kopplas ihop fasvänt osv.
Säg att du har två normala 4 ohms steg som du bryggkopplar, då kan du inte fortfarande lasta detta med 4 ohm, utan att överbelasta osv. Man kan inte skriva som du gör att man får en 4 ohms last istf 8 ohm osv, däremot kan en 8 ohms högtalare passa alldeles utmärkt till ett bryggat steg, du får ju dubbla spänningen ut.
Lite förenklat så är det enbart slutstegets matningsspänning som bestämmer uteffekten, förutsatt att steget i övrigt, kylning osv, är korrekt dimensionerade. Det du gör när du bryggar två kanaler är att du nyttjar båda kanalerna samtidigt, men i motfas, därav kan man "lura" ut dubbla spänningen utan att öka tillgänglig matningsspänning. Man kan dessutom klara sig med endast enkel spänningsmatning i stegets nätdel/spänningsomvandlare.
Av någon anledning har man i billjudsbranchen valt att krypa ner mot 4 och 2 ohms högtalare, parallella spolar osv, istf att kika på hur proffsen inom studio och konserter jobbar. Man skulle där inte drömma om att dra på sig onödigt låga systemimpedanser och tillhörande höga strömmar och effektförluster mm. Om man bara hade tillgång till 12-14V matning som det var i bilar innan slutsteg med switchade nätdelar började användas, så fanns det en anledning att sänka impedansen för att öka ström och uteffekt, men idag kan vilken förstärkartillverkare som helst designa sin nätdel med t.ex +/- 40 volt eller mera internt och få ut motsvarande effekt utan att tvingas jobba med okontrollerbart höga strömmar osv.
Sen finns det som du säger en hel flora med allt från bättre till sämre konstruktioner, där är vi säkert helt överens, och att ett klent och klippande steg lättare bränner högtalare, speciellt diskanter, är ett känt faktum, medan t.ex en förstärkare med 200 "äkta" watt inte per automatik tar livet av en högtalare som är specad för t.ex max 100W.
Tyvärr florerar ju en mängd glädjesiffror ute i butiker och på nätet, både vad gäller högtalares tålighet och vad man får ut ur slutstegen, fast detta är kanske en annan historia. Just RMS som mätvärde är ju inget konstigt i sig, bara man slapp se alla dubbla och fyrdubbla siffror över RMS-effekten.
Tyvärr är det ju så att watt likställs med kvalitet av nån anledning, och ju högre siffror ju bättre verkar det. Men när man marknadsför små datorhögtalare med sytrådsliknande kablage och skriver t.ex 600W PMPO och allt vad man kallar det så blir det bara löjligt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.