AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.583

Stenskott i AC kondensor? - Har AC-kyl.m läckt ut? Har fortfarande tryck

A&
105
A&A
M-sport 328, 99
AC:n har slutat fungera och jag har gjort felsökningar på AC-firmor.

Första firman (Autokyl) - Orsak: Hål/Spricka i AC kondensor. Byta kondensor osv. så kanske den fungerar. Är övertygad om att de var en riktig felsökning.

Andra firman (Vianor) - Inget fel, det är tryck i systemet (!?) Bara att fylla på kylmedel. Var med när han kopplade in och båda två mätarna (båda sidorna av ac systemet) gick upp och visade tryck.

Kan det verkligen vara tryck trotts att det är hål i kondensorn?
Är det för lågt tryck startar ej kompressorn. Var trycket tillräckligt högt?
Kolla så att tryckvakten som övervakar trycket fungerar, dvs mät upp den.

Är det hål så borde trycket vara noll.....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hålet i kondensorn/systemet (om det nu verkligen är konstaterat att det var just där läckaget förekom, det kan ju läcka i rör och slangar också) är antagligen riktigt litet. Men de (Autokyl) verkar inte ha gjort nån riktig felsökning med detekteringsutrustning för läckage? Var du med när de utförde kontrollen och vad gjorde de?

Fyllde Vianor ditt system? Det kan även röra sig om ett normalt årligt läckage på ca. 2-5% som inte behöver åtgärdas utan bara fyllas.

Mvh
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Tack för era svar!

Autokyl körde in bilen i verkstaden medan jag väntade i deras kundmottagning. Därför såg jag inte vad de gjorde. Verkade seriöst och efter felsökningen kände jag en doft liknande den man kände när ac:n fungerande. Så min teori är att de hade kylmedel i den?

Har läst mig till att man fyller lite och använder någon sökgas som syns i något visst ljus för att hitta läckage. Därför antar jag att Autokyl gjorde en "riktig" felsökning. Men man vet ju aldrig.

På Vianor såg jag som sagt tryckmätarna på apparaten och det var tryck. Det kostade dock en slant att fylla och han sa att om det var hål skulle man märka det då (och jag skulle debiteras för en felsökning).

Eftersom jag redan har felsökt en gång kändes det lite onödigt. Men när de säker två olika saker blir man fundersam.

flashg: Jepp, han sa att det troligtvis var för lite kylmedl eftersom det är bra tryck

rob_t_j72: Nej, de fyllde inte på. Tycker du jag ska testa att fylla det? Även om det är ett litet hål så borde det väl inte kunna hålla något tryck? Om köldmedlet läcker så borde väl också trycket läcka menar jag.

N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Finns ju flaskor att köpa med tätningsmedel i för att få bort det årliga lekgaget! Jag brukar fylla mina kompisars bilar och det brukar inte vara nått problem att fylla på. För en viss % Försvinner med tiden! hade det varit håll i kondensatorns så tycker jag du inte skulle ha haft nått tryck alls! Och då skulle den andra firman märka det på prov tryckningen! Men har hört att en del filmer tyvärr säger så för att kunna punga ut pengar för byte av kondensatorn som e svin dyr och tjäna sig en slant! :(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen återvann Autokyl den återstående gasen, gjorde en nyfyllning och använde en "näsa" som kan detektera oerhört små mängder läckande kylmedia, sen tog de tillbaka så mycket kylmedia att du hade likadan mängd som innan.

Vianor tänker antagligen fylla ditt system och tillsätta läckfärg; du får köra tills det har läckt ut så pass mycket att du märker skillnad på kylförmåga och de hittar läckan med UV-ljus - på detta sätt byter du bara ut det som är dåligt.

Skickar ett Powermail med lite tips!

Mvh
tänk på att det aldrig är några fulla fyllningar när det går på 'test' kanske bara 1/3 - 1/2 laddning lagom så att kompressorn snurrar och det ger lite kyla - det är meningen att kompressorn skall snurra runt gasen i systemet men ändå väldigt nära att systemet slutar att fungera efter relativt liten läck så att du kommer tillbaka till verkstaden - och som då letar med UV-lampa efter läcka (utläckt olja).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.