AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.978

335Ci till Audi A5 3.0 Tdi Quattro Tiptronic

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ja då var det dags att byta ut 335:an.

14.700 mil på mätaren blev det. Fantastiskt bil! Inga direkta problem som jag behövt ta tag i. Förutom ett tubrobyte som gick på garantin.

Imponerade ekonomi för denna typ av bil. Och jag kommer sakna henne något så jävla fruktansvärt! Men känner samtidigt att byta till en ny 335Ci med mindre mil på mätaren är det inte värt. Samma bil i princip fast dubbel så dyr.

Så jag har nu bytt in min bil för 225.000 SEK till en Audi A5 3.0 Tdi Quattro, med all utrustning... Nu skall jag lägga ca 14.000 mil på Audin och det kommer hända rätt lagomt till nästa 3-serie kommer ut. Så man kan väl säga att jag mellan landar i Audi världen.

Är grymt nervös, då jag inte hämtat bilen ännu, den levereras nu på fredag. Och har fortfarande ångest för att lämna in min 335:a. Jag har inte ens provat en Audi hahhah. men vad fan kan gå fel? Finns det någon av mina BMW bröder som kan muntra upp en lite?

Det skall bli skönt att få en Diesel och automat, då jag kör så väldigt många mil. Och att slippa sladda runt på vintern med bakhjuldriften. Gör den bara dessa tre saker bra så är jag nöjd. Går det dessutom ratta bilen så är det ett plus!

Är det någon som har några sköna erfarenheter om just Audi A5 3.0 Tdi Quattro?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
A5 3.0 TDi Q är en imponerande pjäs. Fantastisk motor och bland det trevligare jag kört sista åren, men naturligtvis med en annan karaktär än 335i. Du kan också trösta dig med att A5 vann i Automotorsports test mot 335d. Så det är en riktigt bra bil du köpt.

-------
//Lövet
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tack Andreas: Känns direkt lite bättre.

Vilken ångest detta har varit. Men det är väl också dags att testa något annat märke, har bara haft BMW hela livet. Och det har känts så tryggt då man känner till det mesta om märket, motorer och märket.

Sedan skall man heller inte sticka under stolen att just detta forum och all kompetens som finns här har bidragt till att man just velat ha BMW. Tryggt!

Nu känner man sig mer ensam. Även om nordicaudi finns så är det inte alls samma sak som detta forum.
vill gratulera till en fin bil.. tror att du kommer trivas väldigt bra i audin
Buspelle
Du får garanterat en mycket bra bil och framförallt en mycket snygg bil. Måste säga att A5-karossen är otroligt lyckad. Alla gillar ju numera diesel och spisen i din bil är naturligtvis också jättebra. Däremot är möjligen placeringen av en dieselmotor i en sportcoupé något jag har lite svårt för. Å andra sidan, med de mil du årligen forcerar, blir naturligtvis dieseln lätt att försvara ur ett klarsynt ekonomiskt perspektiv.
Quattron är en mycket trevlig upplevelse när det är snösäsong, grattis!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Idag åkte jag och hämtade bilen i Södertälje. Och sedan hem igen en liten nätt tripp på 40 mil enkel väg. :)

Helt underbar bil. Den är ju väldigt komfortabel gemfört med 335:an och otroligt snygg, den är väldigt kraftfull i utsendet.

Men jag förstår inte att alla tycker Audi har så bra intreiörkavaliteten. Jag tycker BMW har bra mycket bättre kvalité på knappar, plast detaljer och framför allt skinnet. Skinnet är inte alls så prydligt spänt och snyggt som i BMW.

Jag hade en snittförbukning på 0,94 på 335:an samma vägsträck fast hemma i samma tempo hade jag 0,72 på Audi, Klart godkänt!

Audi´n har B&O ansläggning kan jag säga att den är bra mycket sämre än BMW HI-FI Pro! Det är bra mycket mer tryck i BMW anläggningen. Lite besviken här då alla sa att det skulle vara bra.

MMI vs I-Drive... MMI är ta mig fan helt otroligt bra. Då har jag även räknat med senaste I-Drive versionen. Navigation systemet på Audi är också helt klart bättre på allt enligt mig!

Audi har fått kritik för deras hårda chassi med sport paketet. Bullshit det är perfekt, och jag kört med 19" 255/35-19 runt om. Tycker komforten är bättre i Audi men man åker Audi och kör BMW. Det är helt klart. Sedan har jag lite svårt för vissa detaljer på Audin, lösningar osv. Men det är nog bara för att man är van med en BMW. Kan vara så enkelt att man inte har gasdämpare för bagaeluckan m.m.

Men jag är väldigt nöjd med bilen den är vansigt snygg, och automatlådan gör sitt jobb på ett otroligt bra sätt. Diesel sexan i Audin tycker jag låter väldigt skönt och den går mycket jämnare än tex 330D som jag också provat en hel del före jag bestämde mig. Tiptroniclådan gör också ett bättre jobb i Audin än i BMW 330D enligt mig.

Ja om jag skall summera lite då. Audin känns väldigt mycket mer modern på de flesta punkter. Men nu hade jag inte en faceliftad 335:a och den var ju fyllda 4år. Så frågan är om man kan gemföra en 06:a mot en 09:a som Audin är? Nöjd med bytet på de flesta punkter. BMW eller Audi nästan bil? Same shit but diffrent är nog det enda jag kan säga.

Men jag kommer hänga här med min Audi.. Lita på det.

MVh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Kört 500 mil på en vecka! HAHAH

Nu börjar man känna Audi A5:an bättre. Bränsleförbukningen har nu hamnat rätt stadigt på 0,67/milen vilket är helt klart godkänt. Mest landsväg med ca 20% stadskörning.

Stolarna är totalt åt helvete i audin. Jag får ont i ryggen! Sådana här besvär jag har då aldrig haft med sportstolarna i 335:an. Ändå har jag sportstolar med el inställngar plus svankstödsjusteringar i A5:an. Labborrerat mycket utan bättre resultat. Ryggen mår absolut inte bra i Audin. klarar max 25mil före jag jag måste ut och sträcka på benen. I 335:an kunde jag lätt sitta på röven i 40mil utan att behöva gå ur bilen.

B&O systemet suger något fruktansvärt, köpte även en IPOD kabel för 500 spänn! och kopplade in min IPOD, fungerar klockrent.

Helljuset på audin är sämre, trots bi-xenon. Däremot är det en fröjd att köra på natten och kollar på alla knappar och spakar, allt har verkligen en lysdiod. till och med luftvredenena på sidorna, bak.... jaaa varenda liten grej... och det är snyggt rött. Ser verkligen ut som man sitter i ett flygplan eller nått. Lätt att dra ner ljusintensiteten om man tycker det lyser för mycket. Tror inte ens jag hade det på 335:an? Navin byter automatiskt till nattmode, vid mörker, vilket känns skönt för ögonen.

Vindrutetorkarna är riktigt coola. De liksom drar ner sig under huven när regnsensorn känner att de inte behövs längre, för bättre luftmotstånd antar jag. Tycker även regnsensorna fungerar bättre än på 335:an som jag aldrig blev ritkigt vän med. Kan ju vara en inställningsmöjlighet också?

Takluckan eller skall jag säga panoramataket? Det är stort men går inte att öppna förutom i bak kanten. Rätt kasst, men otroligt tyst förutom när det är öppet i bak kanten. Låter bra mycket mer än i BMW. Annars är det en otroligt tyst bil.

Är väldigt nöjd med Audi A5 :)

Men saknar 335:an ibland. Just nu funderar jag faktiskt på att även köpa tillbaka 335:an från Audi. Det vore rätt trevligt att ha två sådana här fina cupér på garageinfarten. Tyvärr så hade säljaren gått på semester i Fredags när jag ringde. Men är tillbaka om några veckor. Då tror jag faktiskt att jag köper tillbaka min gamla 15000mil 335:a och kör in den i garaget och har den som helg och lekbil.

Ha det bra så länge.

se
42
seamaster
530da xDrive M-sport-16
330IA Touring-06
Det här måste vara din gamla bil.Bara att hala upp lädret o slå till.Du kanske får lite rabatt också.Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Alf_VON_Sil//

Beträffande Audis sportstolar, har du de med slät nackstöd? Om det är så kan jag säga att jag har haft sådana stolar i en Mercedes SLK som jag hade och det är helt åt helve*e. Man får ont i ryggen och nacken efter en timmes bil körning. Har aldrig förstått vitsen med att ha släta nackstöd, helt värdelöst. Om det ändå gick och vinkla dem, men det går inte heller. På volvo är de släta men de går åtminstoen att vinkla lite.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
seamaster: Stämmer bra. Där är min gamla pärla. Visst är hon vacker! Fantastisk bil och funderar fortfarande om man skall köpa tillbaka den gamla godingen. HAHA rabatt... säkert inte, kanske en av de dyraste rekonderna genom tiderna.

Grodan: Jag har inte S5 sätena, som ser ut som rallystolar. utan de ser mer ut som vanliga sportstolar som sitter i 3-serien. Så det finns nackstöd. Men man kan inte vinkla det, utan bara köra den upp och ner med en elknapp. idiotiskt att man inte kan ändra lutningen på dem.

Fann en annan trevlig grej på Audi A5:an det sitter ju webasto värmare i Audi diesel modellerna från fabrik, så det blir varmt och gott direkt man startar bilen. Plus att det satt fjärr i min för att fjärrstyra värmen upp till 1000meter från bilen (inte standard) Inget skrapa rutor på morgonen längre. Bara starta igång värmaren till vintern när man går upp på morgonen.

Mvh
Kristian

> Alf_von_sil: Intressant jämförelse du gjort här. Sökte information om Audi då jag precis tog en S5 -09 i inbyte på min 530d F10. Kul bil men rätt annorlunda än M3 som jag hade lyckan att äga för nåt år sedan. Har ju en 335 xi Coupé -08 nu att jämföra med också. BMW-n känns större invändigt och Audin större utvändigt. För en gångs skull är jag bekväm i stolarna i Audi, vilket ej varit fallet tidigare. Nu fick jag idag bytesförslag på en exakt samma bil som du har och en -10 med 3,0 tdi motorn, då jag ju endast tog S5-an i byte för att sälja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.