AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.500

Var sitter lambdasonden på min E39?

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej,
Var hittar jag lambdasonden på min 523 Touring, 1998/06?
jag har problem med min gamla katalysator, och har beställt ett system till M52, och det ser fint ut, men inget uttag för lambdan vad jag kan se.

tittar jag på realoem, på min bil, så får jag upp 3 olika system, varav ett utan synliga uttag för lambda.

Hur vet jag att det är rätt, innan jag bogserat bilen till OK, med möjlighet att lyfta upp den för att se?

/johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Allt tyder visst på att de sitter på grenrören på min modell. Då verkar allt OK.

/J
No
160
Nobby
523i -96
På bilar med en lambda sond så sitter den alltid den efter katalysatorn, som på Länk Nr 8. Om man har flera lambda sonder så sitter dom både före och efter katalysatorn.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hmm, enligt samma fråga av annan medlem, så var svaret:

Länk

/Johan
No
160
Nobby
523i -96
Jo, men den finns fortfarande en lambda somd efter katalysatorn. Att ha sonder både före och efter katalysatorn är för att kunna mäta dess funktion.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
OK, då antar jag att den sitter en bit efter katten, efter där jag kapar för att få på nya systemet.

/Johan
No
160
Nobby
523i -96
Det borde funka. Efter att ha kollat lite mer på realoem så är jag inte lika säker på att det finns en lambda där efter katten, men i vilket fall så borde det gå att göra som du föreslår.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Eller hur, man blir lite förvirrad, men knappast ensam att om att ha beställt detta system. Det ser i övrigt mkt fint ut. Det kommer säkert att passa. Blir lite nojig bara..

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.