|
|
|
|---|---|
|
Jag hade min bil på service förra måndagen, genomgång av bilen och microfilter stod på åtgärdslistan. Det var även 700 mil kvar till oljeservice och med tanke på dom lång intervallen på oljebyte så bestämde jag även att detta skulle genomföras. Jag betalade och såg glad ut, gick igenom kvittot och allt verkade ok. När jag kom hem så noterade jag att man hade glömt att pricka i oljebytet i serviceboken men tänkte inte mer på det utan kryssade bara i det och tänkte inte mer på det. Igår var det dock dax för "söndagstvätt" och detta låg kvar i mitt bakhuvud så jag drog upp stickan och kollade och då såg jag att oljan var helt svart och nere mot min nivå......hmmmm jag ringer och kollar med service verkstan (den ligger tyvärr 50 mil bort) och får prata med mekanikern som hade gjort servicen men han är "säker" på att han bytte oljan eftersom han hämtade det sista filtret och bad sin kollega beställa ett nytt. Så till mina frågor: 1) Har ni några tips på hur man ska kolla om oljan verkligen är bytt? 2) Kan oljan bli svart efter bara 80 mil som bilen gått sen oljebytet. Verkstan menade på att eftersom det är en diesel så kan det gå fort att den blir svart. 3) Kan man lyfta ur filtret och kolla på det utan att tömma olja och grejer!? Vart sitter det? Nån som har bild? Bilen är en E91 diesel. | |
|
Har de inte specificerat olja under materiel som används till servicen, det skall ju stå på kvittot! Då vet du även vad det är för olja, åtgången oljemängd samt vad den kostar per liter. Det är ett insatsfilter, dvs ett sådant som sitter i en kopp uppe i framkant på motorn, så du kan ta ur detta utan att tappa ur oljan. På en diesel blir dessvärre oljan svart nåstan på en gång....så det går inte att se på färgen. |
|
| Jodå det var specat under materialåtgång så jag har betalat för kalaset. Det som fick mig att börja tveka på detta var ju den svarta oljan, att nivån var nere på "min" på stickan och att det faktiskt inte var ikryssat i serviceboken..... | |
|
Att nivån ligger på minimum låter faktiskt som att de glömt att byta oljan? - tänk om de kunde glömma att ta betalt nångång istället. Mvh |
|
Roffa1 |
Den stora frågan är väl varför oljenivån redan är nere på min? är oljekonsumtionen onormalt hög mellan oljebytena, eller har de fyllt på med för lite olja? Tycker att allt tyder på att oljan ej är utbytt. Jag skulle ej känna mig trygg denna situation. Är det 1L mellan Min-Max på oljestickan? iså fall har motorn konsumerat 1L olja på 80 mil. Låter onormalt mycket. |
|
Du kan slå i hur mycket ny olja Du vill i en Dieselmotor,oljan kommer att vara svart direkt när motorn startar iaf. Diesel motorer svärtar ner oljan i princip direkt och beträffande oljenivån tycker jag att de flesta verkstäder bara fyller i precis det som är i nivå över min på oljestickan = snålhet. En annan faktor är att filtret stjäler lite volym av oljan med ex i en M54 där det anges 6,5 liter i oljevolym men jag alltid får pytsa i 7 liter med ett filterbyte för att nivån skall ligga strax under max strecket ! Att kolla om oljan är gammal eller ny är i stort sett omöjligt om Du inte tappar ur den för att se om den är som vatten ( sliten ) eller är lite mer trögfluten som en ny olja. Är Du osäker så byt filtret och oljan själv igen kostnaden till trots,då vet Du att det är fräscha saker i motorn samtidigt som Du själv kan göra det framöver och på så sätt både spara pengar och lugna Dina nerver ;) |
|
|
När jag praktiserade på BMW Danderyd 2004 så fyllde vi alltid till max ibland någon mm över maxnivån - vet inte hur andra återförsäljare gör? Oljan blir svart rätt omgående på dieslar, men ofta är intervallerna löjligt långa. Många brukar byta olja och filter i "halvtid"... Mvh |
|
|
Vet inte hur det är på diesel, men på bensinare går det att ta bort filterlocket och lyfta filtret för att läsa av tillverkningsdatumet på filtret. Om filtret är stämlat efter förra bytesdatumet så vet du att det är bytt. Om datumet är innan så bör du vara ännu mer misstänksam. |
|
|
Hur många liter har du betalat for? Jag får i 8 liter till max på stickan och nytt filter. |
|
| Intressanta inlägg! Jag har betalat för 7,5 liter. Jag ska ner och kolla på filtret och är som jag kan hitta nått tillverkningsdatum. En liter mellan sträcken har jag för mig det är. | |
Roffa1 |
Han kanske har bytt filtret men glömt oljan. En fråga varför åker man 50 mil för att byta olja o filter?? |
Ekin |
Alex84> varför skulle inte en verkstad fylla upp till max? de e ju kunden som betalar för oljan..tvärtom, det är ju i deras intresse att få i så mycket om möjligt. Möjligen lathet från mekanikern att han inte orkat kolla flera ggr på stickan utan bara höftat. |
|
Anledningen är helt enkelt bra service och att mina föräldrar bor i närheten så att jag brukar passa på då jag har vägarna förbi. Vi får se hur dom löser detta för mig men när jag pratade med dem nu så verkar dom inte helt främmande för att helt enkelt låta mig byta oljan "for free" hos dem nästa gång jag kommer upp nu i Augusti....återkommer hur det gick med det. |
|
|
Nyss hemkommen från ett besök hos Sundströms Bilservice med nybytt olja, utan några problem så erbjöd dom att byta ut oljan efter att jag påtalat ovan nämda scenario. Så man måste ju även upplysa om när man får bra service och inte bara när man får motsatsen! -Tack "Sundtröms" för bra service! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.