AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
760

ALPINA E30?

holmolle
Skulle vilja ha lite råd om e30 alpinorna, priser, vanliga fel, reservdelstillgång, försäkring -lite om det mesta....
Man är alltid på jakt efter ngt nytt??!!!

mvh olle

holmolle
ja
47
jas
E30/M30 -89
B6 2,8 ligger på 60-120. 3,5 på 100-180 ungefär. 3,5S över 200. Vanliga fel är som på vanlig e30. Är de bara välservade och inte tokkörda så håller motor och drivlina länge, då de inte är toktrimmade från fabrik. Förs är dyyyr. Kolla med olika bolag för exakt pris, 10000/år är inte ovanligt. Folksam/OK är förmodligen billigast på en vanlig förs. Entusiastförs hos LF ligger på 1050/1350 ungfär, detlägre priset gäller medl i BMWCS. De felsta delar är samma som på en vanlig E30, vissa delar i motor, frambromsar, vxlåda och chassie mm är Alpinadelar, de köper man hos BMW, men de är dyra. Spolers, fälgar, stripes mm är också dyra. Service kostar som en vanlig BMW-service. Mycket ovanliga bilar som är oerhört roliga att köra. Extremt välbalanserad väghållning, perfekt förhållande mellan sport och komfort. Perfekt bil för den som vill ha kul på väg el bana, men som inte vill väcka uppmärksamhet och avundsjuka då de ser ut som en vanlig BMW. Få känner till vad det är för bil, medans de som gör, nickar och ler. Dock stöldbegärliga, parkeras lämpligen i garage. Larm och rattkrycka är lämpliga tillbehör. Betydligt trevligare att köra än M3/E30 då man slipper tokvarva för att något skall hända, gäller fram för allt 3,5 då den har mycket bra vridmoment. Otrivsamma i stadstrafik pga stötig gång, tungtrampad koppling och att det är lite bökigt att få i ettan, samt att de gärna går lite ryckigt på ettan i kötrafik. På krokig väg el i hög fart är de underbara, bra fartkänsla då karossen inte är lika tyst som nyare modeller.

Kuriosa är att de inte kan förses med dragkrok, gäller alla Alpinor.

/jas

Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
har inget annat än positivt att säga om Alpina, då gäller det B6 3,5 som jag själv äger! Vilken vägvagn! Maila om du vill prata mer eller slå en signal...
holmolle
hjärtligt tack.
tqs
Upp till 180kkr för en B6 3,5 låter mumma det. Tyvärr får du nog hitta en riktig hardcore-entusiast för att ens få ut 100kkr för ett fint ex.

Alpina torde ha samma problem som BMW själva med M30-motorn att kamaxeln slits ned i förtid? Kan med andra ord vara värt att lyssna efter knack-ljud från toppen. Kanske skruva av ventilkåpan och kolla.

Det är hårresande priser på reservdelar om det skall vara original. Bl.a. är det specialkylare som är tunnare än original för att få plats med motorn. Verkar vara många B6or som har bytt kylare så det kan vara värt att kolla skicket på den. Bromsoken skall tydligen vara något från Mercedes 190E 2,3-16V så det kanske går att köpa belägg billigare den vägen. Priset på originalbelägg är högt.

Jag kollade pris för försäkring för en B6 2.8 (E30) och då låg den snäppet under M3 E30.
ja
47
jas
E30/M30 -89
Ibland finns det ex till salu i Tyskland från 10-15000Euro. Jämför priserna på B6 2,8/E21, de är oftast högre. Jag tror priserna på B6/E30 är i bottenläge nu, och att de kommer att stiga allteftersom de blir mer sällsynta, många stjäls el krockas. Det är bara 217 tillv av 3,5, kanske hälften finns kvar. Om 5-10 år lär prisbilden se helt annan ut. Jämför när man kunde köpa en Ferrari Dino för 60" :-P, eller en Lambo Miura för 250", runt -80.

Kamaxeln på M30 är inga problem vid regelbunden service. Slitna kamaxlar beror på dålig olja och för långa serviceintervaller. Det är inget konstruktionsfel.

Det där med specialkylare låter jag vara osagt, men jag tror det är en vanlig BMW-kyl, däremot sitter det elfläkt istället för remdito. Att kylbyte skulle vara vanligt har jag aldrig hört talas om.

Bromsklossarna är samma som på MB 2,3-16/W201, möjligen är oken desamma. Original bromsklossar kostar ca 2400. MB's går på runt 3-400. Finns även andra racebelägg som passar, de är något dyrare än MB's, men betydligt billigare än original. Alla original Alpinadelar är svindyra, gäller även kolvar, kam etc, frontspoiler ca 5000.

/jas

tqs
Det är mycket möjligt att det i Tyskland är lättare att rota fram entusiaster med tjockt läder som är villiga att betala mycket för en äldre BMW i gott skick.

Kanske är E30-priserna i botten nu, vad vet jag. Man får mycket kul för pengen om man köper en iallafall. Alpinan är trots allt en tunad standardbil och inte riktigt jämförbar med Ferrari och Lamborgini, även om prestandan var väldigt god för sin tid.

Tycker mig ha sett mycket tidiga topprenoveringar på M30. Om orsaken varit dåligt underhåll vet inte jag. Motorn verkar vara en slitvarg i övrigt.

Kylarbyte var kanske ett lite förhastat påstående. Det var gjort på den jag kollade på, och jag hade ett vagt minne från den här artikeln Länk , men då var det visst fläkten som vägsaltet hade tagit, inte själva kylaren.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har bytt min kylare, det är ingen specialkylare och den köpte jag på ett företag som enbart håller på med kylare, den kostade runt 2000kr har jag för mig. Kylfläkten som sitter framför kylaren har jag också behövt byta då den gamla korroderade sönder inuti motorn. Delar som är specifika för just alpinorna är alltid dyra som tex org.avgassystem, då är det bättre att satsa på ett rostfritt Ferritta-system med race-kattar.

Mvh Micke t
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
tqs, det var visst min bil du hade läst om i artikeln ovan :)

Mvh Micke t
ja
47
jas
E30/M30 -89
Någon har sagt 217ex, någon annan 219!

Av Ferenc artikel framgår det 219ex, och det är med största säkerhet korrekt.

Jag menade inte att jämföra bilarna som sådana, Ferrari och Lambo mot BMW/Alpina, utan prisstegringen. Försök att hitta en Miura under 1 mille idag;-)

Och som det framgår av beskrivningen av Mickes bil så tar kraftöverföringen stryk om man kör max ofta, eller misshandlar växellådan. Det är lite lurigt i början med det omvända växelmönstret. Lätt att få i fel vx...

Var på en BMW-träff i Linköping och fyra spolingar (ej klubbmedl) skulle promt vara först att rasta en M3/E30, även denna har dogleglåda. De kommer i fullt blås på E4:an och svänger in på en avfart. Killen växlar i hög fart direkt från femman till tvåan=:O Med generalras som följd. Det lät som en symaskin när startmotorn snurrade. Kommer inte ihåg hur det slutade, men om jag minns rätt så försvann killarna snabbt från BMW-återförsäljaren när de blivit tillbakaskjutsade.

/jas

ja
47
jas
E30/M30 -89
Och det är syndigt att köra en samlarbil på vintern!

Dyrt med fälgar till vinterdäcken är det också, då inte vilka so helst passar pga de stora frambromsarna.
Lite mer infor och bilder:

Länk
tqs
Men frågan är om man kan förvänta sig någon extrem prisstegring på Alpina-bilarna på samma sätt som på dom gamla Ferrari- och Lambobilarna som du nämner? Visst är det kul med en fabriksmodifierad maskin som är ovanlig, men skapar verkligen ett motorbyte + chassimods samt smärre visuella förändringar verkligen något helt unikt som folk är villiga att nästan betala nybilspris för?

stensth som faktiskt provat att sätta ut sin bil i angivet intervall, kan ju berätta om telefonen gick varm? Länk

Hur som helst är det himla kul att se äldre bilar i så fint originalskick som Mickes och Stensths verkar vara. Respekt... Det är en kulturgärning att hålla dessa pärlor i trim.
ja
47
jas
E30/M30 -89
De lär aldrig bli lika värdefulla, eller uppnå samma prisstegring som superbilar, Ferrari, Lambo mfl. Men likväl kommer de ex som finns kvar om säg 25år vara väldigt värdefulla. Jag menar inte i miljonklassen, men betydligt mer än dagens priser.

Jämför med vad en 3,0Csi kostade ny, och vad det kostar idag.

Gick stensth's tele varm? Ovanliga bilar brukar dra tillsig 96,4% nyfikna, och 3,6% seriösa spekulanter. Jämför man besökssiffrorna för några olika bilar på Börsen så ser man ett visst mönster.

/jas

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Min telefon gick inte varm direkt. Snarare så fick jag massa mail, men inte så många som var mycket intresserade. Bara några som ville veta prestandan och så.
ja
47
jas
E30/M30 -89
Annonsera ut den på mobile.de istället!

Det fanns inga 3,5 där när jag kollade tidigare idag.

Nackdelen med att annonsera på nätet är att det är så lätt att slänga iväg ett mail. Och skriver man "endast seriösa spekulanter" så kan man ge sig den på att det hör av sig en hop Rednecks iaf. Kanske bättre att annonsera i 4Sale, Spoilernytt(Bilsport) el likn.

/jas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.