AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.117

Kylproblem, värme finns men tempen går upp

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Tjena.

Får värme i kupen på min bil tempen är stabil i början men efter ett tag stiger den. Har även jävlgt högt tryck i kylslangarna. Vattenpump, termostat o kylarlock e nytt. Spolat hela systemet. Inget stopp nånstans. Börjar fundera på om det är problem med luft i systemet? Vad tror ni?
Våra bilar är lite svåra med luft! Jag gjorde följande, Borrade ett litet hål i termostaten 2-3 mm vid pilen, flytande packning till termostat huset, den kräver det så det blir tätt i huset. Fyll på vatten i kylaren, skruva av luftningsskruven vid termostathuset, jag tog en liten tratt och tryckte i hålet. Starta motorn och fyll på vatten tills vattnet vill rinna ut skruva på pluggen igen. Allt klart ;)
Du kan också hissa upp bilen där framme så letar sig luften ut lättare.

Lycka till.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jo tack jag har nog fan märkt problemet med luft. Dessutom är min bil sänkt fram vilket gör det ännu jobbigare antar jag. Vet att lagret i rämspånnaren är lite halvdåligt så jag har beställt en ny. Får den imorgon. Grejade lite med bilen igår och lyckades få cirkulation o körde 2.5 mil. Vågar inte ta den bilen till jobbet så jag får provköra lite till idag.
Jag hade samma problem som du, körde ca 2,5 mil sedan gick motorn värm och då är det en luftbubbla som ställer sig i pumpen så det inte blir någon cirkulation på glykolen men jag löste problemet som jag förklarade.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jo jag har löst det nu. Bara så jävla jobbigt o inte kunna lita på bilen riktigt. Men men...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du ska se att problemet kommer tillbaka om sisådär en 1.000 mil, tyvärr.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jo det kommer det säkert göra men vafan kan det bero på? Helt cepe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.