|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har haft lite problem med framvagnen på min M3 3.0 -93. Jag har bytt ut styrstagen på vänster och höger sida, även vänstra bärarmen komplett med styrleder och bussning. Styrservot har fått ny olja. Problemet är att det knakar och knäpper någonstans från vänstra fjäderbenet/navet, och det låter väldigt högt! Fenomenet uppstår endast vid högersvängar, och det knäpper i takt med hur fort bilen rullar. _NOTERA_ att det inte knäpper när jag svänger, utan efter jag har svängt och bilen rullar åt höger. Det låter precis som en drivknut gått sönder... men bilen är ju inte framhjulsdriven... Jag är nästan 100% säker på att bromsskölden "slår" och förstärker det knäppande/knakande ljudet, men vad är det som gör att bromsskölden låter? Angående hjullagret... hjulet glappar inte när jag rycker och sliter i det, och det rullar även fint. Inget "hugg" alls. Det som återstår är väl topplagret och stabilisatorstag? Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat för att hitta felet.... måttligt less nu. Återigen, det knakade ljudet ökar i takt med hur fort bilen rullar åt höger (det går fritt i hjulhuset). Bomba ner mig med tips och idéer nu.. mina är helt slut. :( /Jonas | |
|
Har du kollat innerskärmarna, på min m3a hade dom flesta fästpunkterna gått sönder så hjulet på högersidan tog i innerskärmen när jag svängde. mvh stefan |
|
|
Det går fritt i hjulhuset. Däremot är styrväxeln glapp på vänstra sidan, så vänstra framhjulet går vrida lite grann (precis som att en styrled är dålig, men dom är nya). Tar man bort gummidamasken så ser man att styraxeln rör sig 2-3mm på diagonalen om man rycker i hjulet. Men det fanns en ställskruv på ovansidan av styrväxeln så man kunde spänna den lite. Det blev faktiskt mindre glapp och bilen känns bättre efter vägen, men det "knäppande" ljudet uppkommer fortfarande vid högersvängar och "knäppintervallet" ökar i takt med bilens hastighet. Och det känns ingenting i ratten när det knäpper och knakar... endast i golvet, vilket verkar mysko! Tankar kring detta? Är styrväxeln renoveringsbar? /Jonas |
|
| Det är inte nån vikt på fälgen då som tar i nånstans? | |
|
Nej, de e ju inte de. Styrväxeln byttes igår, men det knäppande ljudet kvarstår. Förstår inte vad det kan vara! Däremot tycker jag att bärarmens yttre spindelled ligger väldigt nära bromsskölden och bromsskivan, kanske 4mm mellan skiva och bärarm. Så antagligen ligger bärarmen emot skölden och på så vis "knäpper" det. Ska bärarmen vara så pass nära bromsskivan? Och isåfall VARFÖR är den det? /Jonas |
|
|
Idag skruvade jag bort fjäderbenet från navet och snurrade på det. Det hugger inte, känns som att topplagret är fräscht. Tog även en titt på fjädrarna, men dom sitter fint i sina fjäderskålar. Däremot märkte jag ett lätt "skrapande/släpande" ljud vid kraftigare inbromsning. Kan det ha fastnat nån sten i oket? Eller är bromsskivan kanske sprucken? OCH det knäpper fortfarande vid högersvängar, och det ökar i takt med bilens hastighet. Kom igen nu, bolla lite med mig! :) vart är experterna? vill lösa detta nu. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.