AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.855

Exploderande AC

Sc
35
Schutt
320 xDA Touring M-sport -10
540iA Touring -98
Jepp! Idag var det tydligen så varmt att min AC exploderade! Står i skuggan av huset och pillar lite med bilen i den häääärliga värmen och hade motorn på tomgång. Efter bara nån minut så hör man en smäll under huven och sen pyser det och en himlans massa rök kom ut ur motorutrymmet och under bilen....

Gissa om man lämnar fartränder i kalsongen då? Jag släppte allt och stängde av motorn. Funderade i ca 20 sekunder och kom fram till att eftersom det inte är blött någonstans och motorn lät normalt så borde det vara AC:n. Kollar om det finns något tryck i systemet och mycket riktigt: tvärtomt! :S

Vad ska man säga? Världsklass! Får ta mig till någon med lyft så man kan kika under bilen efter trasiga rör och hoppas att det är något enkelt rör att byta.

Någon som känner nån bra AC-kille i Eskilstuna eller Örebro?

/Jocke

Sc
35
Schutt
540iA Touring -98
<hum, kikade runt lite och då hittade jag följande diskussion: Länk

En bit in i tråden står det att högtrycksventilen kan lösa ut.... Det är ju ett fullt möjligt scenario för min bil med! Någon som har tips på felsökning? Jag har inte hittat någon trasig slang iaf vad jag kan se?

/Jocke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Brukar finnas övertrycksskydd som släpper ut det "överflödiga" vid överfyllning eller trasig kondensorfläkt, iaf har min saab en sådan på kompressorn.

Men din AC verkar ha spräckt nån slang? Iaf så behövs ett nytt torkfilter innan påfyllning (efter felsökning/reparation).

Mvh
Sc
35
Schutt
540iA Touring -98
Ja, jag kan inte bekräfta spräckt slang eftersom jag inte kunnat hissa upp bilen ordentligt. Dock tyder en del på att det var en säkerhetsventil som släppte ut trycket. Hörde inte om fläkten gick så det är en misstänkt felkälla....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkerhetsventilen sitter på kompressorn och går inte elfläkten framför kylaren så blåser den ut kylmediet som ett brev på posten om bilen står still och ingen fartvind som kyler.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sc
35
Schutt
540iA Touring -98
Precis vad jag förstått av det jag nu läst in mig på. Någon som har lite felsökningstips på fläktstackaren då? Nu har jag inte varit ut till bilen och kikat eftersom jag sitter på jobbet. Men, lite tips på var jag hittar kontakter, om det är några mätvärden jag ska kunna verifiera och isf hur, vore nice att få.

Ska sätta mig och kika lite till på Realoem om jag ser något i deras sprängskisser...

/Jocke

Tror inte det framgår ovan men säkerhetsventilen är av typ sprängbleck, ingen ventil som bara öppnar lite och sedan kan tjänstgöra igen osv. Den brukar sitta på bakkant av kompressorn och denna måste bytas först av allt. Därefter vacuumsugning och påfyllning av rätt mängd gas osv. Du ser säkert också att det är oljefuktigt run ventilens utblås, vilket innebär att du bör verifiera hur mycket kompressorolja som finns kvar och komplettera denna.
Elfläkten måste givetvis fixas till också.

FP
Elfläkten: Som redan skrivits så kan din bil ha båda systemen. Kolla om fläkten har två grova (svart och brun om jag minns rätt) och en klen kabel in i själva motorn. Isf har de den senare steglösa modellen, den är inte lätt att kolla med vanlig utrustning. Svart/brun skall ha 12V hela tiden, säkringen (50A) för detta sitter under handskfacket, det är en större säkring än de normala som sitter inne i handsfacket.
Om din fläkt är av äldre utförandet så bör du ha endast två grova kablar in till motorn, och där finns endast spänning när fläkten snurrar. Det sitter isf även ett kraftigt effektmotstånd med några kablar, skruvat fast på fläktens metallram, inte sällan blir det avbrott i detta och fläkten går då inte på första steget, men fulllfartsläget skall funka ändå.

FP
Sc
35
Schutt
540iA Touring -98
Kalasbra svar Folke! Synd att jag ska jobba hela kvällen och inte hinner kolla ikväll.... Vore rackarns nice att få sakerna verifierade!

/Jocke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
folke:

Kompressorn på min Saab har släppt ut en gång, på min kompressor så är det iaf en slags ventil som kan tjänstgöra igen, endast övertrycket släpptes ut. Andra kompressorer har kanske endast ett sprängbleck?

Mvh
Ja har trycket blivit så högt och säkerhetsventilen löst ut så har du även fel på högtrycksvakten som ska slå ifrån kompressorn om trycket blir för högt, bör oxå kollas.
Anledningen till sprängbleck istf fjäderbelastad ventil är att de senare i 99 fall av 100 aldrig håller helt tätt. I bilarna har vi ju ett par gummislangar mellan kompressor och det fasta rörstystemet vilket är nödvändigt eftersom motorpaket med kompressor måste kunna röra sig lite. I så gott som alla andra anläggningar med kylkompressorer har man endast metallrör och slipper därmed det lilla läckage som gummimaterialet alltid medför. Utöver denna minimala förlust av gas så vill man inte ha en läckagekälla till i form av en läckande säkerhetsventil. Allt är kanske relativt men alla bäckar små.. även schraderventilerna som iofs tätar hårdare ju mera tryck man lägger på, innebär en liten läckagerisk. Se till att skyddshuvarna sitter på plats.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.