|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är sugen på en begagnad BMW 135i som ska vara automatare och coupe. Det dräller ju inte direkt av dom på begagnatmarknaden men jag vill inte heller köpa första bästa. Jag har varit och kollat på en som är två år gammal och gått en bit över 2 000 mil. Länk Dock så har det varit 6(!) ägare på den redan. Jag pratade med säljaren om detta och han verkade inte ha 100% koll, eller ville inte medge att han hade det, om vilka ägarna var. Vad som i alla fall framkom (han kollade ägarna på sin iPhone), var att första ägaren var någon BMW affär. Vad detta eg. innebär vet jag inte. Att dom haft den som demobil? Sedan var det ett leasingföretag och efter det var det ett par bilfirmor. Saknas dock några ägare ändå som jag inte känner till. Bilen i sig såg fräsch och välvårdad ut, om än smutsig på sina ställen då han inte rengjort den. Vad säger ni? Hade ni tagit plånboken och stuckigt pga antalet ägare eller bara kollat på skicket och struntat i ägarantalet? En sak jag tänker på också är hur det är att sälja den sedan om ett tag med då 7 ägare. Svårsålt? | |
| Av de 6 ägarna kan 3 eller 4 faktiskt vara bilfirma. Min bil som exempel har ägts av 1 tidigare privtaperson och 3 bilfirmor/bolag. I regbeviset står det 4 tidigare ägare men som sagt 3 av dem är firmor och samma firma 2 gågner. Där den köptes försa gången och sedan 3 år senare byttes in mot en nyare. | |
| Om det hade funnit bättre utbud av 135:or med automatlåda hade jag nog inte tänkt seriöst på denna. Men nu är det ju mera knapert, hummm. | |
|
Jag skulle hoppa över den om jag hade samma känsla som du har nu. Man måste känna att man verkligen vill ha den, inte bara för att de är dåligt utbud av just denna modell nu. Mitt råd: ha is i magen! |
|
| Gör en Carfax rapport på den, väldigt enkelt och mycket informativt. | |
Buspelle |
Som Grodan redan sagt behöver 6 ägare inte betyda särskilt mycket. En helt ny bil har garanterat minst två ägare; firman du köpte av och du själv. En begangnad bil som kanske tagits i inbyte av en Audi-handlare och direkt sålts vidare till en BMW-handlare får snabbt betydligt fler ägare utan att det betyder särskilt mycket. Kolla upp hur ägarhistoriken faktiskt ser ut. |
|
Hur länge har du jagat 135i enligt ovanstående spec? Jag har haft ögonen på marknaden i ungefär ett halvår och under den tiden har flertalet bilar passerat som i teorin borde passa in på dina krav. Bland annat två gråa med brun skinnklädsel, en drös utrustning mer än bilen i din länk, motsvarande mil och en dylik prislapp. Om det inte känns 100 skulle jag ha i is i magen och vänta. Det finns fler bilar där ute så med lite tålamod löser det sig för så fruktansvärt ovanligt är det inte med 135i med automatlåda. |
|
|
När du ska sälja bilen så kommer potentiella köpare att tänka på samma sätt som du gör nu. Se till att skaffa skriftlig dokumentation på alla tidigare ägare och verifiera därigenom att det verkligen är ett antal bilfirmor, då blir det lättare att sälja bilen vidare när det blir dags för dig. Eller vänta på en bil som du känner dig helt 100 på att du vill ha. |
|
|
Freddesix: Ett mycket intressant svar ifrån din sida. Vi har faktiskt "bara" kollat i lite drygt en månad skulle jag gissa. Kul att höra att du är ute efter en liknande bil och har sett att dom i alla fall finns ifall man bara väntar lite. dali: Ja det är väl risken att det kan bli så. Vi får fundera hur vi ska göra. Är nog smart eg. att suga lite på karamellen och ha is i magen. I dom flesta lägen tjänar man ju faktiskt på det. |
|
|
Om bilen känns rätt för dig i övrigt och det inte finns några andra tveksamheter så är det väl bättre att checka upp vilka som verkligen har ägt bilen och varför det är många ägare. Många ägare är inte samma sak som dålig bil. Som exempel, på vår E90 är vi fjärde ägaren på trots att det bara är en ägare som använt bilen innan. 1:a BMW Sverige 2:a BMW i Värnamo 3:e Första ägaren 4:e Vi själva Hade det dessutom varit en firma som mellanhand mellan mig och första ägaren och dessutom ett leasingbolag för första ägaren så hade det varit sex ägare fast det bara har varit en brukare sedan bilen var ny. Checka och använd omdömmet är mitt råd om bilen i övrigt motsvarar vad du vill ha!! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Carfax ger inte mer information än transportstyrelsens hemsida så slösa inte bort några pengar där. Om du verkligen vill ta reda på alla ägare så får du prata med någon som har tillgång till Infotorg som är bilhandlarnas verktyg för att kommunicera med transportstyrelsen. Där syns alla ägare och inte bara de sista 3. Gå in hos vilken bilhandlare som helst och fråga en säljare. Eventuellt kanske du måste muta med kaffebröd för att han ska göra det dock. Antal ägare säger ingenting. Det är VILKA ägare som är intressant. ------- //Lövet |
|
|
Jag har tackat nej till annonsen redan. Tror jag tar det lugnt och kollar andra objekt framöver. Den kändes inte riktigt 100% heller med märken på bagageutrymmet ifrån träd och ok utrustad fast inte mer. Kan nog hitta någon med bättre utrustning också. Aja man sitter inte i sjön i alla fall. Vår gamla saab 9-5 aero -00 rullar fortfarande på fint. om än lite rost *huga* |
|
| Helt rätt beslut, finns inte mycket att tillägga. Nu är det väl halvt om halvt lite stiltje på bilmarknaden när semestrarna drar igång men islossning är att vänta till hösten. Ha kapitalet i ordning så att avtryckaren är nära till hands när rätt exemplar dyker upp så ska du se att detta löser sig till det bättre. | |
|
andreas_lofgren: Infotorg visar inte alltid alla ägare, äldre uppgifter saknas ofta. För bilen i annonsen syns dock samtliga. /Masten |
|
|
Vill inte göra dig besviken men i stort sett alla mina BMWs har de första åren haft ett antal ägare. Varför? Jo för att 70% av BMWs marknad i Sverige är företags/leasingkunder. En ganska typisk "1 ägarbil" har alltså ofta följande historik: 1) BMW handlare 2) Leasing företag 3) Brukaren löser/köper ut bilen förmånligt 4) Till inbyte hos ny bilhandlare 5) Nästa ägare osv... I många fall kan en bil hoppa runt bland olika handlare och därmed öka antalet "ägare", ibland innan den ens nått första kunden. T ex om kunden behöver en bil omgående och bilen finns 60 mil hos en annan handlare. Alltså skulle jag inte haka upp mig för mycket utan köpa om den känns rätt. |
|
|
Det är väl bara erfarenhet som gäller när man köper bil antar jag. Jag trodde 6 ägare var mycket men det är kanske inte så. Hur vanligt är det eg. att en bil som har ett par år och par tusen mil på nacken är näst intill stenskottsfri och repfri? Då menar jag inte små små repor i klarlacken utan repor som man faktiskt kan se på ett par meters avstånd. Den vi kollade på hade bara väldigt små repor som man inte ser på ett par meters avstånd. Dock som sagt var, kladd på bagageluckan ifrån något träd/frön vilket var mindre smickrande. Så man vet när man kollar på bil, var man ska lägga ribban för "normalslitage". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.