AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

Byta kedjespännare på M52, hur svårt?

gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Tjena!

Har funderat på att byta kedjespännare på kärran men vill inte att priset ska skena iväg då bilen inte är ny så att säga :P har sökt lite på forumet men hittat mest med 4 och 8 cylindriga motorer. Någon som har bytt spännare på sin M52:a? Kan man göra det själv eller bör en verkstad göra det och i såfall, vad kan räkna i pris mellan tumme och pekfinger?

MVHH/Anton
gr
407
grizzli
Ingen som har bytt sin spännare? :P

MVH//Anton
Mo
45
Mojorod
330i -05
Jag bytta toppen på min M52 och i det läget hade varit rätt enkelt att byta kedja. Med en exvis Haynes rephandbok ska det nog låta sig göras om du har lite mekarerfarenhet. Köp en sådan och läs igen noga innan du börjar. Men kontrollera först att den hydrauliska spännaren är i skick. Späänaren trycker via en släp av plast som ligger an mot kedjan som kan vara sliten.

Mo
45
Mojorod
330i -05
Oj, nu läste jag inte ordentligt, det var ju spännaren du ville byta. Den sitter ganska lätt åtkomligt på höger sida.

gr
407
grizzli
Okej på höger sida säger du. Det finns 2 st spännare om jag inte har fel för mig, en nedre och en övre. Har du några bilder eller så på hur arbetet ska gå till? Kan man byta utan att behöva plocka ner något?

MVH//Anton
Mo
45
Mojorod
330i -05
Hm, 2st säger du? Jag får nog konsultera Haynes imorron och återkomma (den ligger i garaget å jag tittar på fotbollen). Jag tror du ska nå den utan demontera ngt.

gr
407
grizzli
Okej, det hade varit schysst :) Har du någon aning om vad den kostar?

MVH//Anton
Mo
45
Mojorod
330i -05
Jaha, Spanien till final.
Vet inte vad spännaren kostar. Det är en ganska enkel pryl som sträcker kedjan mha oljetrycket. Hur yttrar sig felet?

gr
407
grizzli
Jag såg det :/ höll på Tyskland. Det är inget fel utan vill bara byta den i förebyggande syfte.

MVH//Anton
Mo
45
Mojorod
330i -05
tänkte jag skulle scanna in ett par sidor från Haynes till dig, men den funkar inte.
Du har iofs rätt i att det är två spännare, en till Secondary chain som går mellan kammarna, och en till Primary chain som går från vev och till avgaskam. Det är väl til secondary du tänker byta? Den kan nås från höger sida, ganska högt på blocket. Se upp, för under täcklocket finns en fjäder som är hyfsat stark.
Men investera 150kr i en Haynes innan du börjar, om du nu ska. Har det förekommit att de ger upp?

gr
407
grizzli
Jaha, det var tråkigt :/ Ska se mig om efter en bok. Konstigt att det inte finns i TIS tycker jag. Nej, de håller ganska bra såvitt jag vet, mycket bättre än VAG:s iaf ;) den har dock gått över 21000 mil så jag tänkte att det kunde vara väl investerade pengar om det inte är för klyddigt att byta den.

Den som sitter mellan veven och avgaskammen sitter på vänster sida, om man ska tolka sprängskisserna rätt. Vad säger Haynes i svårighetsgrad, något speciellt man bör ta hänsyn till om man nu byter den?

MVH//Anton
Nog ska den gå 40.000 iaf med regelbunden service?!
gr
407
grizzli
Det kan den mycket väl göra. Men som jag sa är det inte för dyrt och svårt är det ju dumt att chansa.

MVH//Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.