AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.319

540IA 98 E39 startar inte, har kollat det mesta...

Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Hej! Plötsligt startar inte bilen. Startmotorn snurrar men går inte igång. Har bytt kamaxelgivare, vevaxelgivare och LMM. Felsökte och fann att bensinpumpen inte fick ström. Kopplade 12 V direkt på pumpen och då går pumpen fint. Motorn vill ändå inte gå igång, en antydan till tändning kan uppfattas då och då. Vågar dock inte köra starten hur länge som helst så att katalysatorerna får oförbränd soppa i sig. Hur kollar man att tändningen funkar? Är detta motroniken som spökar, hur kollar man det i så fall? Är det startspärr som hoppat in och spärrar ström till pump och tändning?
Mycket tacksam för tips!
Hälsningar Jesper

Slettenmark
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Har du kollat om du får gnista med ett separat tändstift?

Har du provat byta relä till bensinpumpen?

Du har ju iaf något problem som har med bensinpumpen att göra, det är ju rätt givet. Men sen om det endast är det som är problemet eller inte det är en annan fråga. Så kolla om du har gnista!

En bil behöver bensin, luft, gnista och kompression för att gå igång!

Och ja, det kan ju även vara en startspärr som spökar i ditt fall. Prova med en annan nyckel till din bil, kan vara det att nyckeln tappat kodningen och då känner inte bilen igen nyckeln och då blockerar pumpen. Prova med alla nycklar du har som funkar till tändningslåset, inklusive den "lilla" plastnyckeln! För den har även ett chip innuti som identifierar sig till bilen att det är rätt nyckel..
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Hej Skillz, stort tack för svar.
Ska tillägga att jag körde diagnos och hade inga fel detekterade...
Jag har bytt reläet till bränslepumpen (tror jag), tog det reläet som sitter vid databoxen under huven. Det konstiga är att när jag byglade stiften under reläet för att sluta kretsen, då gick en fläkt igång, kanske var det fel relä jag bytte då... Var ska bränslepumpens relä sitta?
Hur kollar man om man får gnista med separat tändstift. Det är väl individuella tändspolar på denna motor, inte helt säker på hur jag ska göra...
Jag har testat med de 2 olika nycklar jag har, det är samma med bägge. Har testat att låsa bilen mellan försöken också.
Hur kan man kolla om en startspärr slagit till?
Hälsningar
Jesper
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslepumpsreläet sitter bak i sockeln över batteriet, där kan du enkelt låna reläet från Bakrutevärmen som är lika för att testa om det är reläfel

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.