|
|
|
|---|---|
|
Har en 525 e34 manuell m50b25 vanos och ska ut och långköra i sommar... Dvs 100+ mila tripp enkel väg. Vad är det som folk brukar ha med sig när man långkör äldre BMW bilar? Har en bensinpump extra som ska packas med redan då jag bytt 2 i år hittils. Den är rätt fräsch i övrigt men den börjar ju bli lätt inkörd nu med 28' mil.. Synpunkter och tips? BMWCS 06641 www.specialsvarv.se | |
|
Hej. Ska iväg på en 250+ mil enkelresa. Som "tur" var så rasade vattenpumpen för 1vecka sedan.. Gör en ordentlig översyn innan du åker är mitt bästa tips. Jag kommer inte ta med något särskilt lite verktyg, eltejp och extra remmar. För er som ska ned till bl.a Tyskland kanske det kan vara ett alternativ att åka båt. Länk //Micke |
|
|
Universualspray wd-40 att lossa saker med , silvertejp att sätta fast saker med. Har man inte bytt vattenpumpen på länge så hade jag inte tvekat att ta med en. |
|
| Göra en genomgång av bilen, kika igenom motorutrymme så alla remmar är i bra skick, kanske byta olja och stift om det inte blivit gjort på ett tag? Sen är det bara att hålla tummarna, med snart 20 år gamla bilar kan vad som helst hända :) | |
|
Köpt bilen av en entusiast och remmarna uppges vara bytta i samband med bättre begagnad generator. Men jag ska lurka lite i vinklar och vrår medans jag byter lite saker i aktern på den under veckan.. BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Byt vattenpumpen innan eller ha med alla grejer så du kan byta om den rasar. (vissa har en impeller i plast som bara säger pang!) Det är ganska lätt att byta men man behöver lite grejer som kylarvätska osv som man kanske inte vill fylla bilen med. När min paja så kunde jag inte köra många meter innan tempmätaren skenade mot rött. Bara att rulla in till kanten och fixa bogsering. //Magnus |
|
|
Detta är rätt spännande. När blir en bil så gammal att man behöver göra översyn innan långresa.... Måste ju dels bero på ålder men även bilens skick så klart. Jag och sambon har ju bilar så är förhållandevis gammla båda två. Regelbunden service på de båda men kan inte säga att jag har med mig några reservdelar. Vår audi har vi åkt många långturer med, men det blir sällan mer än 50 mil enkel resa. Men vad som helst kan ju rasa närsomhelst. Bara att hålla tummarna :) Mvh Martin |
|
|
Jag kör ofta långresor med långmilade gammelbilar. Tricket är, förutom välservat givetvis, att ha en assistansförsäkring. Har man det kan man ge sig fan på att det aldrig krånglar. Har man ingen blir man stående direkt. Lagen om alltings jävlighet gäller även här. Ha en trevlig resa, hool! Ses i kanalen :) |
|
|
Den är rätt väluppfostrad faktiskt.. Körde upp den i streck en måndagsnatt från Göteborg upp till Umeå via Stockholm (120mil enkel) och den hade den taktiska känslan att skicka bensinpumpen dagen efter på vägen till jobbet ^^ Duktig BMW :) |
|
|
Assistansförsäkring verkar inte vara det lättaste till min bil.. Gått för långt och för gammal.. Lite småroligt att när jag googlar så är min egen tråd första träffen ^^ |
|
| En polare som kan köra samt dator + mobilt bredband med spotify och en back kalla öl är det bästa jag kan komma på just nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.