AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.309

Konkreta ac-frågor

Dr
15
Dr. Lind
523i Touring -98
Jag vet att det har skrivits enorma mängder om ac här på forumet och jag har läst allt
Jag har dock några frågor kvar, som jag behöver svar på eller bekräfta att jag har rätt.
Bilen är en e39 Touring -98 523 vars ac inte kyler alls (nästan så att det blir varmare när den är på)

1. Magnet kontakten drar när jag trycker in snöflingan.
Detta betyder att det finns åtminstone lite gas kvar i systemet och det behöver därför inte vakuumsugas. Rätt eller fel?

2. Kondensorfläkten startar inte.
Det finns två olika modeller -98?
Hur ser man enkelt skillnad på dessa? gärna med bild.
Kan man kontrollmäta om det finns spänning fram till fläkten?

3. Är det någon som vet någon bra och billig firma som kan hjälpa mig med eventuell fyllning i Uppsalatrakten?

//Lind

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej. dr lind. .
dit ac system skall vakumsugas om om man ska fylla på rätt mängd köld medel.det är inte bra att gissa mängden.troligen har du en liten läcka i kondensatorn. det är mycket vanligt.

när är din bil tillverkad. ? min bil är tillverkad månad 6-98 från å med månad 9-98 kommer en ny dessa ser likadana ut på bild. men skiljer sig åt genom att den senare har själv test. .ja du kan använda en spännings provaren .till vänster om fläkten finns skarvkontakten. ta isär å prova med spännings provaren det gjorde jag å det gick fram ström till min fläkt men att kolen var slut i fläktmotorn.

fläkten måste fungera annars blir det så högt tryck i systemet att den trycker ur sig köld medlet...
ps
jag har bytt ac kondensor samt tork filter +fläkt på min bil för 3 månader
sedan. gjorde allt jobb själv utom att fylla på köldmedlet delarna kostade ca 3500+ vakuum sugning å fyllning. 1000kr
mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
kanske långsökt - men om den är fulfylld innan (av förre ägaren tex.) så kanske du har luft i systemet...

men annars låter det som att du har för lite köldmedie - tillräckligt för att starta kompressorn men inte för att få fram någon flytande köldmedie som kyler - det kan tom vara så att den varma gasen går igeom kondensorn ända till evaporaton och kyls först där och din observation att det tom. blir något varmare inte är helt obefogat - har man mycket luft och lite kylmedie i systemet kan det också bli sådana effekter.

bäst är att kolla med en manometerställ och något så när erfaren öga som studerar dessa.

kondensorfläkten styrs ofta på två olika sätt - det normala är att så fort kompressorn startar så startar kondensorfläckten i långsammare fart och först när det är mycket hett (över 60 grader på kondensorn) så går fläkten med full fart )

många bilmodeller har dock bara ett läge och fläkten startar inte förrän trycket i kondensorn motsvarar 60 grader och startar.

i ditt fall så har du så lite gas kvar att trycken inte uppnås och fläkten startar inte om du har en-läges kondensorfläkt

---

För att felsöka så behöver man ett minsta minimum av prylar - en digital multimeter kostar inte så mycket och är väldigt användbart i den här typen av jobb, en prisvärd sådan är tångampermeter ( biltema 15281 ) och man lägger bara strömtången runt kabeln för att se om det går ström och hur mycket. - den har också voltmeter med mätprobar av faktiskt riktigt bra kvalitet.

annars finns det multimetrar från 159:- på biltema om priset är mycket känsligt

förr fanns det också mätpennor med glödlampa i (12 Volt) där man satte fast en krokodilklämma mot någon chassiedel och pennan hade en nål i spetsen för att sticka igenom isoleringenoch så tittade man om lampan lyste.

och i värsta fallet får du bygga dig motsvarande med en lite 12-voltslampa med sladd från den och ansluta den ena till bilchassiet och den andra ansluter du till tex sladden som matar fläkten eller kompressorns magnetkoppling med att sticka genom isoleringen med en nål och därefter vira sladden till lampan på nålen (se till att den inte kommer emot någon bilchassiedel - då kan det bli kortis och något går sönder)

lyser lampan så har fläkten eller vad det nu är - spänning över sig.

Är trycket så låg som detta indikerar så handlar det om bara några 10-tals gram med kylmedel kvar - med manometer så ser man det ganska enkelt då man vet trycket för viss temperatur på kylmediet och är den mycket lägre än så indikerar det att det inte finns någon flytande kylmedel kvar i systemet utan bara den delen i gasform och så är det bara 10-20 gram kvar eller så.

när det är så lite gas kvar så bör man vakumsuga systemet (om det skulle vara luft i den) och också den vägen kolla ev. läckor - det behövs väldigt liten läcka för att det skall synas väl när man mäter i tryckområden 1 mBar absoluttryck...

utgå att du har en läcka och som inlägget ovan - och att den troligen ligger i kondensorn...

Dr
15
Dr. Lind
523i Touring -98
Tackar för de snabba svaren, då vet jag lite mer.
Tyvärr så verkar man bli utlämnad till kylkillarna i alla fall ;-)
-Mika det verkar billigt för fyllning och vakuumsugning, är det någon firma du rekomenderar?
BMW här i Uppsala började tala om 4000kr för att öppna huven överhuvud taget, och då tappade jag liksom sugen.

-xxargs Jag har erfarenhet av att mäta men jag vet inte vilka värden jag ska ha, det har talas om dels fast ström och styrsignaler och kretskort i fläkten och allt verkar variera med de olika typerna så jag ska kolla när kärran är tillverkad, hur gör man det?

Dr
15
Dr. Lind
523i Touring -98
Första regitrering enligt ägarbeviset 1997-12-22.
Då kan jag anta att jag har den tidiga modellen :-)

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej dr lind
mitt pris är kompis pris.borde inte skrivit in det.sorry. jag har aldrig behövt lämna in mina bilar för dessa jobb. jag kan tyvärr
inte rekommendera någon firma för detta.l
mvh
mika

the force is with mee
Dr
15
Dr. Lind
523i Touring -98
Misstänkte att det var så, men kyllkillarna ska ha sitt oxå :-)

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej dr lind
ja du har samma ac system som jag har i min kärra. gå in på bmw i uppsala så kollar dom upp när din bil är tillverkad. jag har för mig att 96 orna har ett annat ac system. för delarna passar ej till 98 orna.

the force is with mee
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dr. Lind:

Powermail skickat!

Mvh
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kapar tråden lite. Har en AC som funkar men lite segt, någon som vet var i Göteborgsområdet man kan göra en toppfyllning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.