AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.176

vad är rätt motor temperatur

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
VAD ÄR NORMAL DRIFTS TEMPERATUR PÅ EN BMW 528 98 ÅRSM. 6 cyl.

jag kollade med carsoft å den visade 103 grader. samt att ute temp var 26grader. man blir nästan lite rädd. finns det någon här som vet vad som är normalt... temp metaren står stadigt rakt upp mitt i fälltet.inga tendenser att vandra.
allt är byt från vattenpumpen å ut till kylaren .

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
till saken hör att jag ska ut å dra husvagn. lite orolig.allt som sagt bytt i våras.

the force is with mee
da
103
dalleballe
525iAT -93
Det låter kanske lite mycket.. Termostaten öppnar ju vid cirka 88-90 grader, så jätteförmycket är det ju inte. Med tanke på att glykolet kombinerat med att kylsystemet är under tryck kokar det inte föränn högre temperatur ändå! Men mycket varmare än så borde det nog inte bli,..
"allt är byt från vattenpumpen å ut till kylaren"

Inkluderar det viskokopplingen, är den ok?

mvh/ Anders
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Runt 90 grader är rätt arbetstemp. Varmare än 95C skulle då jag ALDRIG vilja ha det.

Kan det kanske vara en felaktig givare som ger ifrån sig fel värden eller så att carsoft läser av fel värden? Med tanke på att mätaren i instrumenthuset verkar funka och är i mitten för dig så bör du ju inte oroa dig. Och om inget har läckt eller krånglat med kylsystemet så har du ingen anledning att oroa dig skulle jag säga.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
japp allt är nytt även viskon . jag har hört att det är ok med temp mellan 105-108 grader. det är öppnings temperaturen för termostaten. ved åttorna har 110-115 graders öppningstemp. så det är bara tuta å kör.

the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja då har man dragit sin vagn upp till örnsköldsvik i 26 gradig värme helt utan problem.

tog tyvärr inte live data medans jag körde. men ska göra det för nästa etapp.

tack för synpunkterna

stort tack till hasso. för all info.via powerpost

mvh
mika

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
japp då var man äntligen hemma efter 300 mil med husvagn. inga problem.

inte mer än att air bag lampan tändes. med ett fel som jag vet om . som jag släkte. ska fixa detta i morgon. byte av kabel under stolen.

the force is with mee
Trevlig att du återkopplar. Kylningen är uppenbarligen helt ok.
Läste du av några livedata på hemvägen?

mvh/ Anders
Det är inga problem. Ett trycksatt system kokar inte under de temperaturerna.
Det som förvirrar lite är att termostatens öppningstemperatur och vätskans temperatur ut kylare osv ligger på t.ex 88-90° medan kylvätskan inne i kylkanalerna i topplocket och blockets övre delar kan ligga på 115-120° vilket även är önskvärt för att få optimal drift osv. Pga övertrycket och även blandningen vatten/glykol så sker det givetvis ingen kokning med tillhörande ångblåsor och hotspots osv vilket hade varit katastrofalt. Om man däremot öppnar locket på en driftsvarm motor så expanderar vätskan omedelbart och börjar koka pga att trycket i hela motorn går ner till atmosfärstryck.
Det skall vara hårda slangar och runt 1,5bar övertryck när motorn är varm. Med Carsoft och motsvarande får man mätvärde från tempgivare inne på topplocket, inte ute i termostathus och kylare.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.