AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
877

Vad är det för oljud jag har ? + se video!

Sl
4
Slajf_
Bmw E46, 320i -2002
Hej!

Oljudet kommer alltid upp efter att bilen har hunnit bli varm. Just under nedtrampningsmomenten av kopplingspedalen så hörs den. Det känns som att nått behöver smörjas men frågan är VAD??

Se gärna video---> Länk
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
min låter likadant, vill också gärna veta vad det är!

mvh hardrox
Eftersom kopplingen är hydraulisk kan vi iaf utesluta kopplingsvajern*haha*. Verkar som om det hörs mer under bilen, dvs jag tolkar det som att det är inte pedalstället som alstrar ljudet för de kan "gneka" ibland, Det som är kvar är att hydraulledningen/slangen rör sig så den kommer i kontakt med något så ljudet uppstår eller att ljudet kommer från slavcylinder och/eller koppling/urtrampningslager...Så mycket mer kan det inte vara:)!
Det brukar vara kopplingsgaffelns Länk (nr. 5) lagring på motstående sida från kopplingscylindern.
Jag själv har smörjt min. Det verkar vanligt det där.
Sl
4
Slajf_
Bmw E46, 320i -2002
Adelson: Då måste man riva ner hela växellådan för att komma åt det eller ?
Har samma fel/symtom på min e39a.
Snackade med min bmw-mek och han sa att det sitter en ledkula för kopplingsgaffeln som fettet torkar ur och ger denna/detta symtom/läte.

Hans lösning är att borra ett litet hål vid sidan av kopplingkåpan/sprängkåpan där kulan/leden finns och spraya in WD40 för att få smörjning på leden igen.
Alternativet är oxå att demontera skiten för att smörja upp leden med fett igen :(

Hur man skall borra etc vet inte jag då jag lever med oljudet än så länge,men funderar på att lämna in bilen för uppsmörjning av leden på ena eller andra sättet !!
Ja det enda rätta är ju att ta ned växellådan.

Jag gjorde på ett annat sätt som jag knappt törs nämna, men jag har redan skrivit det en gång på det här forumet så ... :-)

Jag skruvade loss kopplingscylindern. Sen böjde jag pipen på en smörjmedelsspray, stack in genom hålet, siktade och sprutade!
Sen startade jag motorn och sprutade bräkleen på kopplingen utifall att jag fått smörj på den.

Det gick vägen för mig, men risken är nog ganska stor att man misslyckas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.