|
|
|
|---|---|
| Har en 740ia -93 o kan ej få igång den. Provat att byta allt från säkringar till databox. Det går ström fram te tändspolen men kommer ingen gnista (provat med fungerande tändspole) Bränslepumpen startar ej men går igång på direkt ström. Bytt vevaxelgivare te fungerande. | |
|
Sitter några relän i E-boxen. Main DME relay samt pumprelä. Kollat dom? mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Ja de sitter relä där o har bytt dom. Har även en 530 -93 o skiftar alla relä o dme box imellan o min 530 startar med allt från 740:n men får ej igång 740:n. Undrar om det skulle kunna sitta ett orginal-larm o var de finns?! Har snart provat med allt men inget verkar fungera.. MvH Stoffe |
|
|
Rätt säker på att 740 kom med larm som standard. Modulen, DWA sitter skruvad utanpå bakre reläboxen vänster sida under baksätet. Sen skall skall de ju också komma klarsignal från OBC'ns Code-funktion. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
| hallgivarn/tändlägesgivarn kanske då stängs bränslet av så den inte surar igen ström brukar de väl vara till tändspolen de eväl jorden som bryter och skapar gnista | |
|
Ja har inte en aning om var hallgivaren/tändlägesgivaren sitter?! Ja har snart provat med allt tycker jag så snart ger ja upp hoppet om att få liv i maskinen. |
|
| den sitter fram på motorn mäter på ett kamdrev eller på vevaxeln har tyvärr inget bra kort men den har en viss likhet med en abs givare om du kanske vet hur den ser ut | |
| Ok den har ja bytat utan någon lycka. Har en 530 oxå som ja har skiftat över allt som ja kan tänka mig men 740:n startar ej. 530:n går med allt från 740:n. | |
|
Blir snart helt knäpp. De går ström te tändspolarna men ingen gnista. Det går ström te bränslepumpen men den startar inte?! (fungerar på direkt ström) Snälla finns det någon som kan ha en aning om vad som ja kan titta??!!! De går ström te alla relä vid dme boxen o alla e hela. Det går ström på alla säkringar i säkringsboxen på förarsidan utom säkringen te bränslepumpen?! Det sitter ju relä under baksätet men e de någon som vet vad dom går till??!! Det sitter även 3st relä i bagaget men vet ej vad dom går till?! Någonting måste ju bryta ström te bränslepumpen o te tändspolarna så fort ja vrider nycklen te start?! Blir snart galen på bilen...... MvH Stoffe |
|
|
Har kollat på schemat i Bentleymanualen. Har du tillgång till den så finns elschemat på sid ELE107-109 DME-modulens stift 1 (Fuel pump relay) drar reläet via brun/grön kabel stift 85 på pumpreläet. + på reläspolen kommer in på stift 86 (röd/vit) kabel. Det är samma plusmatning som till alla spridare. Om inte stift 85 drar spolen måste det bero på att DME-modulen inte får alla insignaler. Har du kollat ev. felkoder? mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Jag håller med Joblock, det är troligen någon inignal som fattas och då stängs bensinen av. Åtminstone på tolvan verkar det funka så att om det inte blir någon gnista, eller att den inte identifieras (av någon anledning) så stängs bränlepumpen av på den sidan. Så se fört till att det kommer gnistor, sedan tror jag att boxarna slår på soppan automatiskt. /Mats J |
|
|
Kolla även den dolda säkringen: Länk /Mats J |
|
|
Kollat allt men får inte den att fungera. Det står check control sen betriebsanleitg ?!?! Någon som kan förstå vad de kan vara för något?? MvH Stoffe |
|
|
Btriebsanleit.... är tyska för "se instruktionsbok" Om man slår upp felet "check control" står det bara, Elektronikfel, kontakta BMW. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Okej de låter inte roligt :( Får väl fortsätta leta efter fel o hoppas att man klarar av att hitta något... MvH Stoffe |
|
|
Skulle felmeddelandet "Check control" kunna innebära, att det det är själva boxen (CCM) som lagt av? Och att bilen inte skulle gå därför? Jag har i o f s haft minst två CCM, som givit falska felmeddelanden, men jag har aldrig uppfattat boxen som en kritisk komponent för att bilen/motorn skall fungera, bara som ett hjälpsystem för att hålla koll på lampör, bromsbelgg, oljenivå mm. Såvida du inte är säker på att CCM är utan betydelse för bilens funktion, verkar det ju i a f vara idé att prova en annan CCM. /Lennart CS #6887 |
|
|
Har provat att byta ccm box oxå men ingen lycka. Jag får riva ner bilen helt nu för har bytat alla relä säkringar o boxar som finns på bilen men inget fungerar. Börjar tro att det är ett kabelbrott någonstans?! Om ja sätter på en billaddare på batteriet när det är inkopplat så laddar det som det ska tills ja startar tändningen. Då går automat säkringen i laddaren?! Så känns som en pluskabel ligger emot karossen eller att en jord kabel ej har kontakt?! Någon som vet ett ställe som de kan strula på?? MvH Stoffe |
|
|
Kolla perantonihansson's tips på fukt i kabelstammen en bit ner i följande tråd. Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Varför inte bara lämna in bilen på BMW för en diagnoskontroll?!?!? Det kostar 500 - 1000:- för en avläsning, och Du får då med Dig hela luntan med felkoder. Förmodligen får Du reda på exakt vad det är som felar. Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Om du inte bytt batt så gör det,många elfel i 7an är just haltande batt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.